Numeri 11,11-17,24-29.

(Kázání Starý zákon -> 4 Numeri)

Text:

Numeri 11,11-17,24-29.

Čtení:

Numeri 11.

Postup:

1)
Mojžíš neunesl situaci.
a)
Odpovědnost.
b)
Včele.
c)
Velmi těžká a nesnadná situace při putování Izraele pouští.
d)
Mojžíš byl vyjímečný člověk. Mnoho vydržel a zvládl. Musel mít nervy ze železa. Přesto někdy může přijít únava. Depresivní reakce.
2)
Nedospělost a nezralost člověka.
a)
Umět být včele.
b)
Odpovědnost nejen za sebe.
c)
I nápory zdola. Těch, v jejichž čele člověk stojí.
3)
JK. Pastýř. Položil svůj život za ty, kdo mu byli svěřeni.
4)
70 mužů spolunesoucích břemeno odpovědnosti.
a)
Nápor na jednoho, je toho moc.
b)
Umění vybrat si spolupracovníky. Odpovědnost se rozděluje.
c)
Jestliže má nyní Mojžíš 70 spolupracovníků, pak si dokážeme snadno a lehce představit, co toho na něm leželo. Co toho předtím zvládal.
5)
70 mužů.
a)
Zmocněni Duchem Božím.
b)
Jak si Božího ducha představit?
1.
Extaze.
2.
Extatický stav. Aspoň na chvíli, v určitém okamžiku. Pak budou jednat mužové ve funkci střízlivě a pragmaticky.
3.
Muži prorokovali. Řeč ve vytržení. Není to z člověka. Člověk neví o sobě. Neví, co mluví.
4.
Boží duch: Vzrušení. Vyrušení.
c)
Nikdy potom tito funkcionáři neprorokovali.
1.
Prorokovali při prvním nárazu. Nadšení.
2.
Prorokování nebylo jejich prvořadým úkolem.
d)
Možná liturgická forma při uvedení do funkce.
1.
Doklad: Boží vyvolení.
2.
Zvýší to důvěru a věrohodnost u běžných lidí dole.
3.
Potvrzení (doklad) náboženské ryzosti a hloubky.
6)
Duch Boží.
a)
Něco srozumitelného, rozumného.
b)
Nepředstavovat si to nadmíru romanticky.
c)
Kdo jsou ti muži?
1.
Mojžíš je vybral zcela rozumně a uvážlivě.
2.
Starší a správcové lidu.
3.
Funkcionáři.
4.
Starší. Věk.
5.
Zkušenost.
6.
Vážnost a respekt u lidí. Důvěra.
7.
Již se osvědčili.
8.
Ne každý stařec je ale starší lidu.
d)
Svěřený úkol.
1.
Důvěra. Důvěryhodnost. Věrohodnost. Spolehlivost.
2.
Lidé je berou vážně.
3.
úředníci. Správcové v organizaci společnosti.
4.
Izrael je organizované společenství.
5.
Anarchie je vždy ohrožením.
e)
Mojžíšův výběr.
1.
Z lidí, kteří mají zkušenosti ve vedení lidu.
2.
Předpoklady. Schopnosti. Již se osvědčili ve funkci.
3.
Duch Boží se nestaví proti lidským předpokladům, schopnostem a zdatnosti.
4.
Využívá lidské předpoklady.
5.
Konec konců, i schopnosti člověka jsou Božím darem.
7)
Dvakrát vždy řečeno, že Bůh mluvil k Mojžíšovi.
a)
Pak dostali ducha Božího.
1.
Není řečeno, co Bůh mluvil.
2.
Ale mluvil.
3.
Dar Ducha je spojen se SB.
b)
Duch Boží není nějaké neurčité blouznění, posednutí něčím neurčitým z čista jasna.
1.
Horlivost. Nadšení.
1.
Ne že člověk ani neví, pro co horlí.
8)
Episoda.
a)
Dva lidé nepřišli.
1.
Nekázeň. Mimo jiné jjde o vnitřní a obecně uznávanou a respektovanou kázeň. Rovina dobrých zvyků a mravů.
2.
Neposlechli. Vyšší stupeň nekázně.
b)
Jozue je velmi rozčilen.
1.
Strach z nejednoty.
2.
Oprávněný strach.
3.
Zkušenosti. Aby nenastal rozklad, zmatek.
4.
Mnoho lidí má ducha Božího.
5.
Jozue: Oni se musí podrobit, sjednotit.
c)
Mojžíš není malicherný.
1.
Je třeba reagovat přiměřeně vážnosti a důležitosti okamžiku. Někdy je nutno v něčem slevit a přimhouřit oči. Jistá taktičnost je pochopitelně na místě.
2.
Mojžíš brzdí Jozuovu úzkostlivost.
3.
Mojžíš nežárlí.
4.
Není třeba lpět na osobní podřízenosti tam , kde je duch Boží.
d)
Nebát se roztříštěnosti.
1.
Duch Boží nás nepovede jinam, ale k sobě, dohromady.
2.
Jen aby to byl duch Boží a ne zakuklený lidský duch.
3.
Duch jednomyslnosti a pokoje.
4.
V církvi není nutno vynucovat autoritu, pokud jde o Božího ducha.
e)
Civilně lze interpretovat: Morálně politická jednota má vyšší, hlubší a širší zakotvení nežli pouze v lidské rovině a v lidských předpokladech.
9)
Výhled Mojžíše.
a)
Kéž by všichni proroci byli. Kdyby tak Bůh dal svého ducha na všechny.
1.
Mojžíš se dovedl za určitých okolností nadchnout. Jinak jednal velmi racionálně.
2.
Aby všichni šli cestou Boží.
3.
Cesty k tomu mohou být rozličné. Jenom vůli mějme stejnou.
4.
Mojžíš se proto nebrání ani pragmatické střízlivosti, ani nadšení z Božího ducha.
5.
Opravdovost víry. Ne polovičatost.
b)
Polovičatost víry.
1.
Nechceme se zříci božích věcí.
2.
Nechceme se kvůli víře zříci ničeho ve světě.
c)
Kulhání na obě strany.
1.
Zašolichat to.
2.
Nějak to srovnat v životě, aby člověk nepřišel v ničem zkrátka.
3.
Dát to dohromady. Chvilku tak a chvilku jinak. Jednak, jednak. I to, i ono.
d)
Duch Boží na všechny. Kéž by tomu tak bylo. Kéž by se to stalo.
e)
Některé projevy a důrazy Božího ducha: Opravdovost víry. Horlivost bezpodmínečné lásky. Ne vypočítávání, co už jsem pro Boží věci vykonal.
10)
Mojžíš vede Izraelské do zaslíbené (slíbené) země.
a)
Výhled do nedohledna.
b)
Perspektiva do dálky.
c)
Zatím.
d)
Cesta poutníků na poušti života. Naděje plného a pravého života.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.