08. Putování pouští.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Putování pouští)

Text:

Numeri 14,9: S vámi je Hospodin, nebojte se.
Numeri 13,31: Kálef krotil lid bouřící se proti Mojžíšovi a mluvil: Jděme vpřed a opanujme zemi.

Čtení:

Numeri 13,28-14,10.

Postup:

1)
Kadesharme. Nejzávažnější mezník putování na poušti. Obratník celé pouti.
2)
Kadesharme.
a)
Hranice Kanánu.
b)
Z Egypta lze tuto trasu i s pomalou karavanou udělat za několik týdnů.
c)
Rozhodnutí: 40 let. Padlo to v Kadeši.
d)
Sinaj až Kadesbarme: 11 dní na sever. Deuteronomium 1,2.
3)
Numeri 13-14.
a)
12 zvědů. Knížata. Reprezentace.
1.
40 dní cesty. Symbolika.
2.
Fíky. Hrozny. Granátová jablka.
3.
Ve starověku byla Palestina velmi úrodná. I dnes. Zpustošující války a středověk udělalo své. Turci.
b)
Lidé z pouště. Neznámé lákavé ovoce. Mléko. Pastviny. Voda. Strdí: med. Lesy. Květy. Karmel, úrodnost.
4)
Praotec Čech. Též: mléko a strdí. Stred. Voštiny.Biblicky vzdělaný člověk to ví.
5)
Opevnění. Enakovci. Obři.
a)
Izraelci jsou zděšeni.
b)
Nevíme, co říkali ovoci a medu.
c)
Hrůzná fantazie udělá z nepřátel obry. Strach má velké oči.
d)
Izraelci neznali žebřík. Byli mizerně vyzbrojení. Těžko pro ně bylo představitelné, že by dobyli opevněné město.
6)
Jozue a Kálef.
a)
Stojí proti všem.
b)
Doporučují: Spoléhat na Boha.
c)
Zvědové. Knížata. 10 je jednoznačně proti další cestě.
1.
Kompetentní osoby.
2.
Tzv. Odpovědné posouzení situace.
3.
Uvedli lid do strachu. Situace strachu. Odpovědnost za to. Udržovali lid v dalším strachu.
7)
Strach lidu. Přehánění.
a)
Strach má velké oči.
b)
Fama crescit eundo.
c)
10 zvědů. Svezli se s veřejným míněním. Laciná popularita.
d)
Paradoxy: Obři. Silní. Země požírá vlastní lidi. Ve skutečnosti: Rozhádané městské státečky bojovaly navzájem proti sobě. To zmíněné tzv. Požírání tedy fakticky mohlo posloužit Izraeli.
8)
Bouřlivá noc.
a)
Vzpoura proti Mojžíšovi, Aronovi, Jozuovi, Kálefovi.
b)
Krize víry celého Izraele.
c)
Nálady: Vrátit se do egyptského jha. Je to přece lepší než jít dál a nebo putovat nehostinnou pouští. Ukamenovat vůdce.
9)
Nešťastnost Mojžíše.
a)
Prosí Hospodina ještě za lid.
b)
Nepřipravenost lidu duchovně. A přitom se mojžíš tak snažil. Fiasko jeho práce. Ustrašenost. Bázlivost. Nedůvěra vůči Bohu. Lid selhal. Krize víry.
10)
Situace v dějinách.
a)
Některý národ není schopen dojít do své zaslíbené země. Nevyzrálost. Nepřipravenost.
b)
Situace jednotlivce. Nestačí na své některé úkoly. Nevyužitá příležitost. Člověk neumí vždy nést odpovědnost.
c)
Církev zklame v různé době.
11)
Izrael je nasáklý duchem otroctví.
a)
Odsouzená generace pro vlastní zbabělost.
1.
Odsoudila se sama.
2.
Pohrdli Božím slibem.
b)
Strašné pomyšlení, že bychom byli na poušti v této ztracené generaci.
1.
Přitom tito lidé statečně vyšli z Egypta a snášeli nepřízeň putování.
2.
Mnoho dobrého udělali.
3.
Nevydrželi do konce.
c)
Případ Lota. Ten nakonec začal mamonařit.
d)
Tvrdé konstatování, ale fakt. Od první světové války každá generace o sobě tvrdí, že je ztracenou generací.
12)
Nápad Izraelských. Znova putovat pouští.
a)
Návrat do Egypta. Nakonec se nevrátili.
b)
Smutné. Potloukají se pak bezcílně na poušti. Nevyužili vhodnou příležitost. Je nutno opět dlouho čekat, až zase Kananejci budou navzájem v rozepři, až budou nejednotní.
1.
40 dní zvědové procházejí zemi. 40 let Izrael putuje pouští.
2.
Starší nad 20 let zahynou na poušti. Mladí, nová generace.
3.
Jen Kálef a Jozue vejdou do zaslíbené země. Jsou schopni navázat. Navázání generací. To nejlepší ze staré generace.
13)
Smutný příběh. Skoro na hranicích nového a krásného. Na dosah ruky. V poslední chvíli člověk zklame. Člověk může prohrát život v jediném okamžiku.
a)
Camus: Pád. Advokát končí v amsterodamském baru. Vzpomíná. Tehdy v noci, jak to bylo. Mladá žena skočila do Seiny. Mohl ji zachránit, nezachránil.
b)
Podobenství o družičkách. 5 z nich bylo nepřipraveno. V poslední chvíli bylo pozdě. Uteklo jin vše před nosem. Matouš 25.
c)
Bohatec a Lazar. Boháč nepomohl konkrétnímu chudákovi, kterého měl přímo před očima.
14)
V církvi může být celá generace, pro kterou PB vytvořil předpoklady, aby něco vykonala.
a)
Nevyužití příležitosti. Nesplněné poslání. Selhání. Zpronevěra. Nevyužitá šance.
b)
Po nevyužití. Příležitost se nemusí dlouho vrátit. Promarněná příležitost. Historie se neopakuje. Důsledky pro další generace.
c)
Něco se zlomí. Je to pryč. Propad. Uzavření strachem. Komplikace pro další generace.
d)
Zvědové. Knížata. 20. Navodili či spolunavodili situaci. Větší odpovědnost.
e)
Olymp má větší odpovědnost. Jistě se jí nechce zříkat, tak jako se nezříká výhod ze svého postavení.
15)
Otevřenost pro další generaci.
a)
Naděje. I když je to zatím nezkušená generace. Ale také nezkažená. Snad.
b)
Riziko, že se snadno zkazí. Vliv staré generace v myšlení. Mamonaření. Koncentrace na peníze.
c)
Izrael. Strach o děti, aby neupadli v Kanánu do otroctví. Jak se zdá, přetrvává vzpomínka na egyptské otroctví.
d)
Naděje dnes: Děti a vnuci naplní kostely. Ku podivu, už se to v církvi protahuje až na vnuky a pravnuky. Zanedlouho jistě na prapravnuky.
e)
Poučení pro novou generaci.
f)
Varování.
g)
Poučení z dějin církve a z dějin Izraele.
1.
Ale ta stará a odmítaná generace byla kdysi dobrá. Statečná. Jen nevydržela do konce.
2.
Mladá generace by měla vydržet lépe do konce.
3.
Hlavně, aspoň konečně začít. Kdo že má začít? Inu, ta mladá generace.
16)
Různé posuzování stejné reality.
a)
Jozue a Kálef to vidí Božím pohledem. Vidí nejen dopředu, ale i za roh.
b)
Objektivně stejná skutečnost pro všechny. Ti druzí: strach. Co je ale opravdu reálný odhad? Co znamená prakticky a konkrétně Boží pohled?
c)
Ztvárnit skutečnost. Modelovat. Numeri 14,9: S vámi je Hospodin, nebojte se. Výzva. Závazek. I pro nás dnes. Duch svatý. Boží pomoc. Jen se ho přidržet. Bůh chce dát Ducha svatého tomu, kdo o to prosí.
17)
Každý má své Kádesbarme. Naděje u Boha. I pro ztracenou generaci. Bůh je připraven pomoci. Ne však povinen. Smíme prosit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.