06. Putování pouští. Pomocníci Mojžíše.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Putování pouští)

1) Bůh se stará o izraelský lid na poušti.

a)
Rudé moře. Přechod.
b)
Manna. Voda. Křepelky. Ochrana.
c)
Viděno jinak: Izrael rozpoznává Boží ochranu a péči i v nehostinných podmínkách.
1.
Rozměr vděčnosti.
2.
Učit se radostnému pohledu na život pod úhlem vděčnosti.
d)
Bůh sytí a občerstvuje církev na poušti.
1.
Doba temna.
2.
Francie: doba pouště. Zrušen Nantský edikt.
3.
Bůh nosí lid jako orlice na křídlech. Na křídlech orličích.
- ssát med ze skály. Olej z kamene přetvrdého.
- Obraz. Proti lidským předpokladům.
e)
Ovšem nutný a nezbytný předpoklad: Lidem půjde cele a celým srdcem o boží věc. Ne o vlastní zájem v popředí. Nebo šikovně a zastřeně v pozadí.
f)
Jak by se zatvářil předtoleranční evangelík, kdyby vstal z mrtvých a viděl dnešní církev?
1.
Nebylo by mu líto, že nasazoval a riskoval svou kůži?
2.
Nebo by si uplivl nebo odplivl?
3.
Díky obětavosti, vytrvalosti a věrnosti předtolerančních tajných evangelíků má celá řada lidí (nejen faráři) dnes pracovní příležitost v evangelické církvi a v jejích církevních zařízeních (např. Diakonie a církevní školy).
g)
Srovnání Izraele na poušti a tajných evangelíků v době temna.
1.
Izrael měl na poušti před sebou jen dvě horší možnosti.
- Vrátit se do Egypta a opět otročit.
- Být převálcován pouštními nomády. Např. Amalechitskými.
2.
Tajní evangelíci v době temna (rakouské země) nebo francouzští hugenoti (doba pouště) měli možnost přestat být náboženskými disidenty a přidat se k většinové katolické církvi.
- Polepšili by si.
- Svou věrností a vytrvalostí ve víře otců si velmi pohoršili a pokaňhali život. Sobě i pro své děti.
3.
Bůh dává náplň pro život. Desatero. Smlouva.
a)
Výsada, ne zákon. Smíš, ne musíš.
b)
Magna charta Izraele.
c)
Seskupení Izraele v Boží lid, prakticky v církev.
3)
Bůh formuje svůj lid na poušti.
a)
Suchopár. Potíže.
b)
Lid zvláštního vyvolení.
c)
Prověření zkouškami, ne v blahobytu.
4)
Bůh prověřuje svůj lid.
a)
40 let. Aktivní část života. Celý život. Víra. Odvaha. Kvalita.
b)
Před potopou: Lhůta k nápravě 120 let. 3 krát 40.
5)
Bůh dává vedoucí.
a)
Soudci. Nižší a vyšší soudci.
b)
Mojžíš nestačí na vedení sám.
1.
Zůstávají mu nejzávažnější záležitosti.
2.
Jeho úkolem je postarat se a starat se, aby byla koncepce, základní linie.
c)
Presbyteři dnes.
d)
Jiná linie proti rodovým stařešinům.
1.
Úřad. Instituce. Oficielní struktura.
2.
Současně prvek charismatický.
3.
Lidé ekonomicky, společensky a jinak silní a vlivní pochopitelně ovlivňují i tzv. Neutrální úřad. Více či méně. Přímo nebo nepřímo. Vždy a všude. I v demokracii.
4.
Aron.
a)
Různé dary různých lidí kolem Mojžíše.
b)
Aron. Mimořádné nadání, i když je také jen člověk.
1.
Bratr Mojžíše a Marie. Mladší bratr.
2.
Výmluvnost. Přesvědčuje. Vysvětluje.
3.
Exodus 3. Mojžíš se brání. Má obavy jít jednat s faraonem. Aron je mu dán ku pomoci.
4.
Exodus 4,14-16. Aron sám vyjde Mojžíšovi vstříc.
5.
Jednání v Egyptě s faraonem. Přesvědčování Izraelských.
c)
Bitva s Amalechem. Poušť.
1.
Aron a Hur podpírají Mojžíšovy ruce při modlitbách.
2.
Amalech chce vyhubit Izraele. Nenávistnost.
3.
Jde o pastviny a vodu. Izraelci jsou noví lidé. Poušť neuživila příliš mnoho lidí. Polostep.
d)
Numeri 16-17. Aron je dědičný velekněz.
7)
Exodus 32. Zlaté tele.
a)
Bible nelítostně odhaluje hříchy člověka.
b)
Každého. I věřícího. I velekněz může upadnout, klopýtnout.
c)
Zlaté tele. Udělal je Aron. Vyhověl neproblematicky lidu. Viditelný Bůh jako v Egyptě.
1.
Aron se nechal lidmi přesvědčit.
2.
Nerozmluvil to lidu, i když byl velmi výmluvný.
3.
Kultický tanec jako u pohanů.
4.
Hlas lidu není vždy hlas Boží.
8)
Rodinné spory mezi Aronem a Mojžíšem.
a)
Nevraživost.
b)
Aron organizoval vzpouru proti Mojžíšovi.
1.
Numeri 11. Revolta Arona a Marie.
2.
Leviticus 10. Nádab a Abiu. Kněží. Aronovi synové. Cizí oheň. Zpronevěra Hospodinu.
9)
Smrt Arona. Na hoře Hor. Dodnes se turistům ukazuje domnělý Aronův hrob.
10)
Příběh o Aronovi v bibli.
a)
Jsou přidány pozdější věci.
b)
Nelze harmonizovat.
1.
Ale: Redaktoři bible mohli klidně některé příběhy nedat, vypustit.
2.
Záměrně neharmonizovali.
3.
Vypíchnout, zdůraznit kontrast.
c)
Velikost člověka, když poslouchá Hospodina.
d)
Jak člověk dopadne, když jedná jen jako člověk.
11)
Mluvčí lidu.
a)
Velekněz. Bohoslužba.
1.
Náprsník. 12 polodrahokamů na srdci. Symbol 12ti izraelských pokolení.
2.
Ale i Aron je jen člověk.
b)
Varování pro duchovní úřad.
1.
Podlehl lidu.
2.
Více sluší poslouchati Boha než lidi.
12)
Marie.
a)
Sestra mojžíše.
1.
Starostlivá sestra. U Nilu. Košík s malým bratrem.
2.
Píseň po přejití Rudého moře.
b)
Manželka Mojžíše. Madianka.
1.
Tehdy blízký kmen. Později rozkmotření.
2.
Marie je proti svatbě mojžíše s Madiánkou Zeforou. Míšení s pohany.
c)
Rodinné rivality sourozenců. Vzpoura proti mojžíšovi. S Aronem. Sesadit Mojžíše. Numeri 11.
d)
Rigorosnost Marie. Marie a Aron: copak Hospodin mluví jen skrze Mojžíše?
13)
Smrt Marie.
a)
Na hranicích Kanánu. První (neúspěšný) pokus proniknout do Kanánu. Kádeš. Na pobřeží. Izraelci byli odraženi.
b)
Básnířka. Prorokyně. Píseň Mariina. Exodus 15. Rudé moře. Mirjam.
14)
Hur.
a)
Román: Ben Hur.
b)
Dar spolehlivosti.
c)
S Aronem podpírali ruce Mojžíše při modlitbě, zatím co Jozue bojoval s Amalechem.
d)
Oddaný spolupracovník. Ne vůdcovský typ jako Aron. Pravá ruka. Lze s ním vždy počítat.
e)
Exodus 17,8-12. Boj s Amalechem. Boj o existenci, bytí a nebytí Izraele. Modlitba mojžíše. Symbol Božího vedení a pomoci.
f)
Exodus 24,12. Mojžíš jde po druhé na Sinaj. Odevzdává vedení lidu Hurovi. Aron a Hur spravují lid.
15)
Jozue.
a)
Dar statečnosti. Boj s Amalechem. Vede vojsko.
b)
Jozue je jednou s mojžíšem na Sinaji. Pro další příkazy k Desateru. Exodus 33.
c)
Spravoval stánek úmluvy.
d)
S Kálefem po výzvědách stojí proti deseti dalším zvědům. Důvěra v Hospodina. Nepanikaří. Uvážlivost. Hrozí mu ukamenování.
e)
Nástupce Mojžíše.
f)
Útočištná města.
g)
Jozue 24,15. Proti modlářství.
16)
Kálef.
a)
S Jozuem stojí proti zbývajícím deseti zvědům, kteří napomáhají malomyslnosti lidu.
b)
Spolu s Jozuem je jediný Izraelec nad 20 let, kdo vstoupil do Kanánu. Kladná stará generace.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.