08. Exodus 20,15.

(Kázání Starý zákon -> 2 Exodus Desatero)8. přikázání Desatera.

Text:

Exodus 20,15.
Nepokradeš.

Čtení:

Matouš 6,16-34. (nebo 26-34).
Jozue 7,1-16.
Efezským 4,17-23.
1
Timoteovi 6,6-12.

Postup.:

1)
Opakování o desateru:
a)
Základní Boží zákon. Shrnutí Boží vůle.
b)
Pomoc pro vytváření společenství Izraele. Vztahy mezi lidmi. Pravidla.
c)
Umožnění života v zaslíbené zemi.
d)
Základ: Pohled k Bohu. Je samozřejmě třeba řešit důsledky problémů mezi lidmi. Prevence: Aby tyto problémy vůbec nevznikaly nebo v míře jen co nejmenší. Volat lidi k víře V PB.
e)
Kdyby lidé zachovávali Desatero, lidský život by byl lepší, lehčí, krásnější.
1.
Nebylo by třeba tolika policistů, různých hlídačů a ochranek, kamer, bezpečnostních zámků a dveří.
2.
Staří lidé ještě pamatují, že se dřív tolik nezamykalo. Lidé se znali. Dnes: Migrace obyvatelstva.
2)
Klasická krádež.
a)
V tlačenici někomu sebrat peněženku. Někdo vybere dům nebo chatu. Otrhání ovoce nebo květin na zahradě. Sebrání úrody na poli. Vylovení rybníka. Vytěžit někomu les.
b)
Krádež na hřbitově: květiny, kovy, brána. Prodat ve sběrných surovinách.
3)
Moderněji krást.
a)
Využití stáří, důvěřivosti a bezmocnosti starých. Oblafnout. Ošulit. Třeba pod rouškou jako by humanitární pomoci. Nabídky. Rozhovor. Komplic vybere druhou místnost.
b)
Předražené zboží. Podfuky nejrůznějšího druhu.
4)
Neplatiči všeho možného druhu. Proroci: Zadržená mzda chudému.
5)
Poctivost. Spravedlnost. Někdo pracuje a jen přežívá. Druhý má zisky a bohatne. Vykořisťování.
6)
Velká a malá krádež.
a)
Motivy. Ukrást skývu chleba k zahnání hladu. Přežívání. Vytunelovat milion nebo miliardu k přilepšení k pohodlí života.
b)
Izrael. Aspoň minimální sociální pomoc. Paběrkování na poli. Nedožínat rohy pole. Pro chudé. Zbytky v sadech.
7)
Krást lidi.
a)
Ukradnout člověka a prodat ho do otroctví. Zrušení otroctví v USA: 1861. Dodnes jsou lidé prodáváni jako otroci. Rukojmí. Ukráct někomu dítě a žádat výkupné. Únosy.
b)
Lidská práva. Omezování lidské svobody a důstojnosti. Okrádání o možnost plného života nebo rozvinutí života.
8)
Okrádat Boha. Využívání víry lidí.
a)
Ofni a Fines. Kněží. Přiživovali se na obětech Hospodinu. Živili se tím, že se přiživovali.
b)
Skutky 5. Ananiáš a Zafíra. Protlačit se do církve pod zdáním velké obětavosti.
c)
Šimon kouzelník. Magus. Samaří. Využívat (zneužívat) Ducha svatého.
d)
Skutky 16. Filipis. Vlastníci otrokyně, která věštila, chtěli vydělávat na víře lidí.
e)
Skutky 19. Scévovi synové. Efez. Využívat víry k uzdravování a k následnému zisku.
9)
První křesťané. Poctivý život.
10)
Achanova krádež. Na úkor celku Izraele. Ze společného urvat pro sebe.
11)
Prosba k PB. O sílu k dobrému. Ochrana před zlým a zlými.

Poznámky:

1)
Nepokradeš. Dáno na poušti. Konstituuje se společenství Izraele. Předpoklady možné existence církve. Ne obecně pro celý svět.
2)
Poušť. Jednoduchost života. Rovina osobních vztahů. Žádné nadměrně velké instituce. Nebyly v nadměrně rozbujelé míře problémy typu: Panské. Erár. Obecní. Přesto platí přikázání Nepokradeš i dál. Dotažení. Interpretace. Domýšlení.
3)
Mnohý majetek v Izraeli byl společný. Stánek.
a)
Achan. Na úkor všech. Urvat pro sebe. Poškození jiných.
b)
Padlí. Zranění. Ochuzení. Kořist se rozdělovala, náhrada za smrt a zranění. Odškodnění rodinám.
4)
Krádež ženy. David. Betsabé. David obral Uriáše o ženu a nakonec i o život.
5)
Hrubá krádež. V okruhu známých v blízkém okolí. Vždy dáme průchod oprávněnému mravnímu rozhořčení.
6)
Vztahy. Složité. Vykořisťování. Spravedlivá mzda. Nadhodnota. Obchodníci v širokém slova smyslu. Napálit. Ošidit. Ošulit. Různé obchodní mezičlánky které zvyšují cenu.
a)
Využít naivity a neinformovanosti. Využít nouze člověka. Vzít potřebnou věc. Znárodnění. Vyvlastnění.
b)
Stanovení výše procenta zisku.
7)
Krádež západního typu. Nejen věc kriminálníků hrubého zrna. Tunelovat se dá v rukavičkách. Vandalství. Hřbitov. Květiny. Poškodit svíčky. Sebrat barevné kovy (např. Vázy, urny) a prodat ve sběrných surovinách.
8)
Připravit druhého o něco.
a)
Materielní hodnoty.
b)
Opisování ve škole. Blbý poctivec. Má dát vše opsat?
c)
Místo ve frontě.
d)
Odstrčit někoho z jeho dosaženého výsledku. Připravit o výsledek jeho práce. Opsat myšlenky.
e)
Pirátství všeho druhu. Podstata pirátství: Vzít druhému to, na čem pracoval. Přivlastnit si to. Sbírat, kde člověk nerozséval.
9)
Okradení Boha. Máme vůči němu povinnosti. Stvořitel. Dárce života. Co vracíme. Čest boží. Čas. Peníze. Výchova druhých ke křesťanské víře. Život podle Boží vůle. Poslušnost. Budovat společenství církve. Začít zde. Ostatní pak bude v jasném světle.
10)
Desatero. Morálka pro církev. Kéž by Desatero platilo aspoň zde. Paprsky světla KB. Společenství církve. Obecně: Bylo by pak dobře.
a)
My: Kážeme evangelium, ne etiku. Ta je důsledkem. Správné pořadí.
b)
Evangelium: Nemusíš krást. Můžeš si dovolit nekrást. Důvěra v Boha. Člověk smí být poctivý. Bůh nás vede v životě. Na poušti i všude. Být jiný než svět. Jinakost křesťana.
c)
Etika: Ty bys neměl krást.
11)
Kdo nekrade denně hodinu, okrádá svou rodinu.
12)
Doma mě vždycky učili: Buď slušný, zdvořilý a uctiví. A co někde uvidíš, to přines domů.
13)
Živ se poctivě a pomalu si přikrádej.
14)
Umocněná poctivost: Kontrola kontrolora.
15)
Žebrák nemůže smlouvat. Bohatý ho víc ochudí.
16)
Náš tatínek je tak poctivý, že nemůže nikdy zbohatnout.
17)
Krádež v rukavičkách. Obchodníci. Tzv. Smlouvání a slevování cen. Vždy vydělají. Stát svými zákony obírá lidi legálně. Umět v tom chodit.
18)
Nekrást. Samozřejmě.
a)
Když někdo okradne mně osobně, je to velký hřích.
b)
Noc. Klasické kradení.
19)
Dáme výraz mravnímu rozhořčení.
20)
Jemné formy kradení.
a)
Různé formy šizení. Koupit za málo a prodat za mnoho.
b)
Jednota bratrská nepřijímala obchodníky. Pokušení šidit.
21)
Vykořisťování. Tzv. Spravedlivá mzda. Nadhodnota.
22)
Když je někdo moc poctivý, nezbohatne. Újma v životě. Lidé se na něj dívají jako na neschopného. Není klug, ale blb.
23)
Když někdo hladce bohatne, umí v tom chodit. Je to vždy v nějaké podobě na úkor těch, kdo nebohatnou. Na úkor poctivců.
24)
Mít zdravou hranici. 1 Timoteovi 6,6-12. Kořen všeho zlého je milování peněz. člověk se stane otrokem peněz.
25)
Kalvin povolil lichvu. Katolíci ji nepovolili. Jenkijové umí vydělat. Boží požehnání.
26)
Nepokradeš. Platí to pro vyrovnanou zajištěnou společnost. Otázka sociální spravedlnosti. Ta sociální spravedlnost se předpokládá. V rámci sociální spravedlnosti a mezi rovnými by měly platit vztahy určené Desaterem jaksi samovolněji.
a)
Vyrovnaná společnost. Chudý se nepředpokládá. Zajištěnost všech v zaslíbené zemi. S otroky se nepočítá jako s lidmi.
b)
Otázka ochrany slabých. V Izraeli byla v tomto směru lepší situace nežli u okolních národů. Volný den v týdnu i pro otroka.
27)
Krádež z hladu.
a)
Izrael: Vnější podmínky byly takové, aby nebylo vyloženě hladových. Paběrkování na polích. Nedožínání rohů polí. Zbytky v sadech. Tehdy to byla forma aspoň minimálního sociálního zabezpečení pro chudé.
b)
Chudí pracovali, aby měli aspoň nejnutnější minimum k životu. Vynaložená námaha. Nebylo to zadarmo.
c)
V Izraeli to bylo lepší než v zemích kolem Izraele.
28)
Krádež člověka.
a)
Josef byl svými bratry prodán do Egypta jako otrok.
b)
Betsabé. Král David. Poddaná nemohla odporovat králi. David ukradl Uriášovi jeho ženu. Pak ještě připravil Uriáše záludným způsobem o život, aby zakryl svůj první hřích.
c)
Vyvedení Izraele z Egypta. Svoboda. Konec otroctví.
d)
Terorismus. Únosy. Rukojmí. Výkupné.
e)
Otroctví v USA bylo zrušeno 1861.
f)
Dodnes se různě ve světě prodávají lidé jako otroci.
29)
Krádež.
a)
Proroci. Vzít chudému na noc plášť, víno, vodu. Mrzl.
b)
Ochudit život o to základní.
c)
Velké ochuzení žebráka.
d)
Minimální základní sociální jistoty.
e)
Garantovat to společenským uzem. Úzus.
30)
Poušť. Situace boje o přežití. Uhájit holý život. Paradoxy: Přežít. Nelze se snažit urvat pro sebe. Přežít lze jen v celku, v kolektivu. Nutná organizovaná společnost. Ochrana práv druhého člověka. Respekt.
31)
Vztahy v církvi. Láska. Ne tržní ekonomika se smutnými důsledky.
32)
Jákob. Využil nouze Ezaua. Vymámil z něho prvorozenství. Okradl ho.
33)
Bůh chrání ty, kdo jsou okradeni. Nestraní majetku ani těm, kdo ho všelijak získali. Poznámka: Jak chrání?
34)
Zloděj si nakrade. Pak křičí: Nepokradeš. Složité otázky spravedlnosti.
35)
Poctivá práce. Nejsou samí nepoctivci. Na štěstí.
36)
Závěr. Nepokradeš. Slyšel to Izrael:
a)
Poušť. Nedostatek. Tvorba společenství a organisované společnosti.
b)
Vysvobození lidu. Listina svobod. Magna charta.
c)
JK nás osvobodil. Nemusíme okrádat lidi ani Boha.
37)
Versuchung etwas zu nehmen, was dem anderen gehört.
38)
Krást bez skrupulí a výčitek svědomí. Přece jsem neporušil zákon, že ano? PB má ale jiné paragrafy.
39)
Teoreticky mnohé víme.
40)
Spraví to pokání a Boží odpuštění. Nebo jen Boží odpuštění, že ano? Pokání totiž znamená nejen přiznání a vyznání viny, ale i nápravu, satisfakci. A to je pro mnohé už až příliš.
a)
Zacheus. Vrátil čtvernásobně.
b)
David. Nemohl vzkřísit Uriáše. Hřích má i rozměr vvztahu k Bohu.
c)
Teoreticky opravdu mnohé víme.
41)
Problémy s penězi jsou vždy.
a)
Když je člověk má. Strach, že o ně přijde nebo že mu je někdo ukradne. Mnohdy vedou člověka k necitlivosti vůči druhým a k sociální netečnosti, lhostejnosti a tvrdosti.
b)
Když je člověk nemá. Nemůže si dovolit dobré věci, které jsou samozřejmostí pro toho, kdo peníze má. Riziko zatrpklosti.
42)
Dva nemají peníze.
a)
Koupil si auto, proto teď nemá.
b)
Nekoupil si auto, protože na to nemá.
c)
Oba jsou na tom stejně. Ten první má ale o auto víc. Může v něm dojet pro sociální podporu, zatím co ten druhý musí jít pěšky nebo jet autobusem.
43)
Kdo nemá, chtěl by mít. (01).
a)
Chtěl by na tom být jako ten, kdo peníze má. Oprávněně by chtěl mít.
b)
V církvi se posuzuje už zcela neomaleně podle toho, zda člověk má a kolik. S nemajícím peníze není slitování ani v církvi.
c)
Ale i ten Niemand z nemanic má aspoň naději u PB. Tu ovšem má i ten, co má peníze. Takže: Naději u PB mají všichni. Jenže někteří k ní mají ještě peníze a majetky na zemi.
d)
Holanďané v rámci partnerství sborů jezdí rádi k těm, kdo mají majetkové zázemí: Dům. Možnost ubytování. Čas na věnování se jim. Jazyková znalost je až na posledním místě. Víra, zbožnost, PJK, o tom se už ani moc nemusí mluvit. To odmluví farář při nedělních bohoslužbách. Pokud jejich hostitelé už nemohou do Holandska, aby jim oplatili návštěvu, je jim to prominuto.
e)
Farář nemá nadbytek peněz. Prý se vždycky skloní před penězi. Když mu zamává nějaký cizinec bankovkou před očima, prý vždycky roztaje a vrtí ocáskem. Pokloní se i bohatému tuzemci. Opravdu každý farář?
f)
Pokud je invalida chudý, pak už nic neznamená ani pro nikoho v církvi. Nemůže si zaplatit ani pobyt na nějakém kurzu nebo na víkendovém setkání, pokud se náhodou někdo v církvi odhodlá to pro postižené udělat. Zvláště když musí jet a platit i doprovodná osoba.
g)
Peníze jako kompenzační pomůcka. Zdaleka nenahradí hendikep postiženého, ale ulehčí a zpříjemní život. Peníze jsou tak světlem nebo aspoň světélkem v temnotě života.
44)
Bedřich smetana: Prodaná nevěsta. Znám jednu dívku, ta má dukáty. A chalupu dostane od táty.
45)
Umět zarobit peníze.
a)
Poctivě.
b)
Polopoctivě. Aby se člověk nedostal do napětí s paragrafy. Aby z toho nebyl malér.
c)
Nepoctivě, ale únosně před zákonem.
d)
Taktně někoho ošulit.
e)
S porušením zákona, ale umně a chytře, aby to nebylo moc vidět. Aby ho nikdo nechytil (nepřistihl) nebo ještě hlavněji: Aby nebyl odsouzen.
f)
Další metody jistě v případě církevníka nepřicházejí v úvahu.
46)
Co lidé všechno mají. Spočítat všechny příjmy v rodině a všechny sociální dávky. Přidat k tomu neregistrované příjmy, naturální, vedlejší, boční a pod. Přidat i rozdíly při tzv. Výhodné koupi něčeho.
a)
Nezapomenout ani na pololegální příjmy bez stvrzenek. Je nutno v rámci plné objektivity počítat i s příjmy vzniklými podle hesla: Kdo nekrade, okrádá svou rodinu.
b)
Po sečtení se doporučuje kouknout se vedle a zjistit si, kolik berou nezaměstnaní a lidé chudí. Pak se doporučuje věrnému křesťanovi padnout na kolena a vroucně děkovat PB za jeho velikou milost a ještě větší lásku k nám hříšným lidem.
47)
Pokrytectví. Nadáváme na kradení, když se nás to nějak dotýká. Pošilháváme, jak něco uchytit, výhodně získat.
48)
Bankroty poctivých. Mají smůlu pro svou poctivost. Měli být chytřejší a flexibilnější.
49)
Omluvy sebe. Sebeomluvy. Vždycky se nějaký argument najde.
50)
Možnosti jedince v církvi a církve jako celku. Církev se v otázkách krádeží všeho možného druhu, tunelování a podobně, neozývá. Žádné veřejné církevní prohlášení v tomto směru není k disposici.
51)
Původní význam přikázání Nepokradeš: Krádež člověka.
a)
Poškození člověka. Otrok. Ulovit člověka a prodat ho za otroka.
b)
Zbavit člověka svobody. Omezení svobody a lidských práv. Znemožnit člověku plné rozvinutí života. Aktuálně to bylo připomínáno za totality.
52)
Okradení boha. Čest boží. Stvořitel. Práce pro Boha. Nevedeme rodinu k bohu. Neposilujeme společenství církve.
53)
Hrubá krádež. Klasická. Oko za oko. SZ. Reciproční náhrada. Zacheus: čtvernásobně, koho poškodil.
54)
Jemnější formy krádeže. Vypůjčit si na věčnou oplátku. Vrátit poškozenou věc. Člověk tzv. Zapomene vrátit vypůjčené. Může se to pochopitelně stát i nechtěně.
55)
Krádež z eráru.
a)
Obrat organizaci. Církev. Sbor. Stát. Daňový únik.
b)
Stát: znárodnění. Různé formy vyvlastňování.
56)
Parazitování. Příživnictví. Žít na úkor jiného. Nechat se živit, vydržovat.
57)
Obchodování. Složité k posouzení. Velkoobchodní a maloobchodní ceny.
58)
Úplatky. Korupce. Na něčí úkor. Někdo se nějak přiživí. Bez úplatku se neposkytne služba, která by měla být poskytnuta. Ve velkém: Tunelování. Záměrné bankroty firem na okradení akcionářů.
59)
Film: Ďábel a desatero. Vykradení banky. Okradení zloděje. Záměna kufříků s ukradenými penězi.
60)
Využívání chudoby a nouze druhého. Jákob a Ezau. Mísa čočovice. Vydřidušství. Jákob využil bratrovy smrtelné únavy a obral ho o právo prvorozenství za jednu večeři.
61)
Ukradnout ženu. David a Betsabé. Rafinovanost. Různé formy odloudění.
62)
Tresty ve středověku a v islamských zemích za krádež. Smrt. Useknutí ruky. Viktor Hugo: Bídníci. Dlouholeté galeje pro pár ukradených franků.
Kdyby se to praktikovalo v moderní době, bylo by příliš mnoho bezrukých. Kdo by pak pracoval?
63)
Krádež z nouze. Nouze k smrti. Hlad. Vyrovnat se s průměrnou životní úrovní. Žít pod běžnou životní úrovní. Kdo nekrade, šidí rodinu. Krádež z nedostatku. Možnost koupit si něco, co jiní už dávno mají.
64)
Kleptomanie. Bere určité věci. Ne pro obohacení. Jakási sběratelská vášeň něčeho, z čeho člověk nic nemá. Straka zlodějka je vlastně kleptomanka. Bere lesklé věci. Forma vetešnictví.
65)
Achanova krádež. Na úkor celku Izraele. Pro sebe. Jozue 7.
66)
Desatero. Ne etika pro pohany. Poušť. Komplikovanost života. Příprava na usazenost v Kanánu. Boj o život. Upevnit společenství kvůli přežití. Jedinec neměl šanci.
67)
Faráři. Služební auta. Zaplaceno z ciziny, především za totality. Soukromé neslužební jízdy. I když by farář zaplatil pro své soukromé jízdy kilometrovné, auto se rychleji opotřebuje. Forma zvýšení platu.
68)
Hospodaření se svěřenými prostředky. Církevní peníze. Farář. Olymp. Investice. Otázka vhodnosti určitých investic. Nepřímý zisk pro sebe. Tzv. Nepotřebné zbytky.
69)
Totalita. Mnohé manželky farářů zůstávaly doma, nemusely chodit do zaměstnání. Podpory: Olymp. Cizina. Využití toho, co se nabízí.
70)
Požadavky některých farářú ohledně nadstandartního vybavení fary. Nejen za totality.
71)
Řada případů k nenásledování. Dary z ciziny. Složitosti za totality. Soukromé kanály pro proudění pomocí ze západu. Mnohé nedošlo tam, kam mělo dojít. Užito pro různé soukromé využití a využívání. Např.: farářské cesty, cestování, návštěvy. Vyšší životní úroveň. Vysoký nadstandart nad běžný farářský plat. Nejen v oblasti auta. Lepší zajištění rodiny.
72)
Nepokradeš a sociální spravedlnost.
a)
Platí to. Mělo by to platit ve všech dobách.
b)
Sociální spravedlnost je však jiná věc.
1.
Lze přece odírat lidi zdánlivě či nezdánlivě legálně, zákonně, podle paragrafů.
2.
Sociální spravedlnost se v Desateru předpokládá.
3.
Desatero má ideální platnost v rámci sociální spravedlnosti.
c)
Vyrovnaná společnost Izraele.
1.
Především v oblasti sociální.
2.
Základem je pochopitelně společenství víry v Hospodina, který pro svůj lid vykonal mnoho dobrého. Především svůj lid konstituoval.
d)
Zajištěnost (izraelských občanů) v zaslíbené zemi.
1.
Chudý se nepředpokládá. Na chudé je pohlíženo jako na lidi druhořadé. S despektem se např. Mluví o tzv. Lidu země.
2.
S otroky se už vůbec nepočítá jako s plnoprávnými občany.
e)
Otázka ochrany slabých.
1.
V Izraeli to bylo trochu lepší nežli u okolních pohanských národů.
2.
Volný den v týdnu i pro otroka.
3.
Chudí mohou paběrkovat na polích.
f)
Nepřímý doklad sociální nespravedlnosti.
1.
Kontrast: Paláce a chatrče.
2.
Chudému nezbývá než přijmout nabídku pracovat za takové a takové mzdy. Chce přece uživit svou rodinu.
g)
Nespravedlnosti v uplatňování dobrého a správného zákona.
1.
Sociální sféra hraje svou nepominutelnou roli.
2.
Husitské Pražské artikuly. Artikul 4: Stejné soudy pro pány i kmány, pro kněze i nekněze.
3.
Švejk: Když voják ukradne dva páry bot, tak je zavřenej, až je černej. Když důstojník zašantročí 2 tisíce párů bot, tak se nic neděje.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.