Genesis 18,16-33.

(Kázání Starý zákon -> 1 Genesis)Vyhlášení soudu nad Sodomou a Abrahamova modlitba.

Text:

Genesis 18,22: Abraham zůstal stát před Hospodinem.

Čtení:

Genesis 18,16-33.

Postup:

1)
Abraham slyší od Božích poslů: Zkáza sodomy. Dojem: Snaha zachránit jen Lota.
a)
Abraham mohl poslat posla, vzkaz: Odejdi, uteč.
b)
Byl by to nevhodný zásah do Božího jednání.
c)
Andělé. Boží poslové. Sami chtějí zachránit Lota.
2)
Abrahamova modlitba. Rozpaky nad takovou modlitbou.
a)
Zachránit hříšnou sodomu.
b)
Mravnost. Násilnictví.
c)
Naše odhady. Raději nezachraňovat.
1.
Máři Magdalena. Pod dotekem slov JK se změnila. Vykřičená děvka.
2.
Zacheus. Keťas. Šizuňk.
3.
JK nad takovými lidmi nezlomil hůl.
d)
Forma modlitby. Smlouvání. Ojedinělé v bibli.
3)
Víra. Pomoci lidem.
a)
Až naivní snaha.
b)
Odvaha. Víra. Bůh může měnit svá rozhodnutí.
c)
Mojžíš. Záchrana lidu. Změna Božího rozhodnutí. Ještě odvážnější modlitba než zde u Abrahama.
4)
Modlitba za jiné. Ne za sebe. Lépe se člověk modlí.
5)
Průběh modlitby.
a)
Aby PB zachránil Sodomu, pokud se tam najde 50 spravedlivých (věřících).
b)
50. 45. 40. 30. 20. 10.
c)
6 krát smlouvání s PB.
6)
Modlitba mění boží rozhodnutí.
a)
10 věřících by stačilo. Sůl země. Záchrana světa.
b)
Bůh nemá nadměrné požadavky. Škoda, že v krásném městě Sodomě nebylo ani těch 10 věřících.
7)
PB umí říci dost.
a)
Nejen vůči Sodomě, ale i vůči modlitebníkovi Abrahamovi.
b)
Hospodin odešel. Už dál neposlouchal.
c)
Nevyslyšené modlitby.
d)
Ale: PB měl neskonale dlouhou trpělivost naslouchat, poslouchat.
e)
Odvážně troufalá modlitba.
1.
Ne ale vyděračství.
2.
Boží ochota vyhovět.
f)
Napojit se na Boží vůli. Buď vůle tvá.
g)
Meze Boží trpělivosti s modlitebníkem. Člověče, brzdi. Bůh je Bůh, my jsme my. My jsme jen lidé.
8)
Závěr. Osobní slovo.
a)
Uvědomit si některé věci. PB Abrahamovi vyhověl 6 krát. Ale i zbožný věřící Abraham musí poznat: Bůh je Bůh, člověk je jen člověk. V PJK je Bůh bratr, ale současně a zároveň i Pán.
b)
Modlitba není špagát na PB, aby PB přiběhl, když zataháme. PB nepřiběhne jako služebníček na zavolání.
c)
Já osobně. Bojím se Boha. Nezlehčovat ho. Vážnost vůči Bohu.

Poznámky:

1)
Modlitba za druhé.
a)
Dát jim ještě příležitost k nápravě.
b)
My. Modlitba za některé. Tolikrát udělali zlé věci i nám.
c)
Příklady na tělo.
1.
Rodiče, děti. Matka, dítě.
2.
Job. Modlitba za děti jaksi předem, kdyby snad udělaly něco zlého.
3.
Matka. Syn, dělá něco zlého. Pořád se za něj modlí.
4.
Monika, matka Augustina. Vyslyšené modlitby po létech. Z pohana, který si užíval života, se stal křesťan.
2)
Závěr. Bojím se Boha.
a)
Úcta k Bohu.
b)
Bát se Boha.
c)
Nebát se bát se Boha.
1.
Mnozí to popírají. Teoreticky i prakticky.
2.
Forma nebání se Boha: Necírkevní i zbožná.
3.
Tak říkajíc: Tykat si s PB.
d)
Abrahamova modlitba: Změnit Boží rozhodnutí. Pomoci Sodomě, hříšnému světu, k lepšímu poznání. Trpělivost. Dát ještě šanci. Ještě neodseknout suchou ratolest. Poslední slovo ale vždycky má bůh.
e)
Mojžíšova modlitba je ještě odvážnější. Zachránit vyvolený lid. Odmítl lákavou nabídku, že on bude počátkem nového lidu vyvoleného.
f)
Bůh nevyslyšel Abrahamovu sedmou modlitbu.
3)
Hranice Boží trpělivosti.
a)
Člověk je někdy moc vlezlý i vůči PB. Chtěl by stále víc. Uvědomit si, jak je to někdy s námi.
b)
Co vlastně člověk po Bohu chce?
1.
Žít po svém. Světsky. Bez Boha. A nestydí se to mnohdy požadovat dokonce po PB.
2.
Mít výhody od Boha na zemi i v nebi. Požehnání v oblasti majetkové i KB.
3.
Představa: Bůh je povinen odpouštět. Je to jeho zaměstnání.
4)
Vlezlost člověka. Vyděračství. Vydřidušství. Boží trpělivost. Člověk si dovolí stále víc a víc. Ztrácí se vážnost a respekt k Bohu. Majestát Boží svatosti. Úcta.
a)
Svět. Tzv. Se modlí k Bohu, když něco chce a potřebuje. Sodoma. Žili si tam, jako by Boha nebylo.
b)
Abraham. Zbožný člověk se dokáže také všelijak modlit. Může zakolísat. Má se vzpamatovat.
c)
PB dal svého syna. Kříž. Co vlastně my lidé chceme od PB ještě navíc? Jasné Boží podmínky.
5)
Pavel. 2 krát se modlil za odstranění ostnu v těle. Uslyšel: Dosti máš na mé milosti.
a)
Abraham se modlil 6 krát. PB umí říci své ne i ke zbožnému Abrahamovi.
b)
Pavel to pochopil dřív. Došlo mu to. Uměl naslouchat Bohu.
6)
Boží majestát. Svatost. Světlo nepřistupitelné.
a)
Současně je Bůh blízko a jedná s člověkem.
b)
Platí obé: Bůh je daleko i blízko.
c)
Žalm 8: co je člověk, že jsi naň pamětliv?
7)
Jeremiáš 23,16-29. Kdo byl v Boží radě.
a)
Abraham. Jednání. Zbožný.
b)
Falešní proroci: prospěcháři. Zneužívání zbožnosti pro své cíle. Falešná zvěst. Falšování zvěsti. Osobní prospěch.
c)
Farizeové proti JK.
1.
Falešný postoj. Ještě vystupňováno.
2.
Přitom nemají nadměrný osobní prospěch. Nebohatí.
3.
Moralisté. Zákonickost. Tvrdost. Necitlivost. Netolerantnost.
4.
Osobně, subjektivně jsou přesvědčeni, že mají pravdu.
5.
Neochota přemýšlet o slovech JK.
6.
Větší tragedie než u Jeremiáše.
8)
Abraham. Genesis 18.
a)
Důvěřivost. Naivita víry.
b)
Abraham zašel daleko vůči Bohu.
c)
Není omluva pro Abrahama. Bible ho neomlouvá.
1.
Bůh odešel od Abrahama. Prostě ho nechtěl dál už poslouchat.
2.
Mluv si, co chceš. Končím. Kecej si, jak chceš.
d)
Bůh Abrahama neumlčel. Neřekl: Mlč. Nechal ho kecat. Ostrost. Jinak řečeno: Nebudu tě už poslouchat.
e)
Naivita víry může nadělat dost škody. Vina člověka, i věřícího člověka.
f)
Štěstí, když nás PB zarazí. Když zpozorujeme, že už má toho našeho povídání dost, až po krk.
9)
Celé srdce. Příklady. Situace v bi.
a)
Abraham. Genesis 18.
1.
Naivita víry.
2.
Láska k Lotovi, ke světu, k Sodomským.
3.
Obraz: Tak Bůh miloval svět.
- Jenže bůh dal svého syna. Něco ze svého.
- Abraham chce dávat z cizího, z Božího odpuštění.
4.
Zasahovat do Božího rozhodování.
5.
Tykat si moc důvěrně s PB.
6.
6 krát se Abraham odvážně modlí k Bohu, až troufale.
- Nakonec Bůh odstoupil od Abrahama. Ať si ten modlitebník Abraham povídá a kecá, jak a co chce.
- Hranice Boží trpělivosti.
b)
Jeremiáš 23,16-29. Falešní proroci. Záměr při zvěstování SB. Zneužití SB pro vlastní prospěch. Líbiví proroci. Říkají, co chtějí lidé slyšet.
c)
Farizeové v době JK.
1.
Není nadměrně velký vlastní prospěch. Patřili k chudší části střední vrstvy obyvatelstva. Subjektivně byli přesvědčeni o tom, že mají pravdu a že se shodují sboží vůlí. Sebeklam. O to je to někdy horší. Vemluvili se do přízně lidí.
2.
Moralistická, zákonická tvrdost vůči lidem. Rozhodnost překračující do netolerantnosti.
d)
Falešní pastýři.
1.
Vedou stádo.
2.
Ezechiel 34.
3.
Zneužívání důvěřivosti lidí. Vlastní prospěch.
4.
Různá forma prospěchu i způsobu, jak na lidi.
5.
Vůdčí typy. Manipulace.
6.
Vyhřívat se na výsluní lidské přízně.
7.
Káží, co chtějí lidé slyšet.
8.
Ovládají umění mazat lidem med kolem úst, aby víc vyzískali. Dovedou být med a máslo. Dokáží si omotat lidi kolem prstu.
9.
Bůh se ale kolem prstu omotat nedá.
10)
Galatským 6,7: Nemylte se, Bůh nebude oklamán. Cokoli rozsíval by člověk, to bude i žíti (sklízet).
a)
Proti Sodomě, světu bez Boha a světu proti Bohu.
b)
Namířeno i proti zbožným za některé projevy jejich zbožnosti a víry. Učit se pravým projevům zbožnosti, pravým pokorným modlitbám.
11)
Velmi zbožný modlitebník. Genesis 18. I velmi zbožný Abraham to ve své odvážné modlitbě přehnal. Smlouvá s PB jako zkušený obchodníček. I velmi zbožný a velmi věřící člověk je jenom hříšník.
12)
Sloužit bohu i mamonu. V některých modlitbách je to setsakramentsky zamotané a pomotané.
13)
Hledejte a naleznete. Tlucte, a bude vám otevřeno. Proste, a bude vám dáno.
a)
Tlucte, a dotlučete se. Proste, a doprosíte se.
b)
U Boha jistě ano.
c)
Nikoli však u lidí.
1.
Ani v církvi nikoli.
2.
Aspoň ne vždycky či po každé.
14)
Kout železo, dokud je žhavé. Genesis 18.
a)
Modlitba Abrahama. Smlouvá značně troufale s PB. Aby PB zachránil Sodomu, když se tam najde 50 spravedlivých (věřících).
1.
Pak Abraham pokračuje na 45, pak na 40, pak na 30, pak na 20, pak na 10. Pak přešla PB trpělivost a přestal poslouchat. Kam by asi Abraham až pokračoval, kdyby si PB nezacpal uši? Kde se zastaví člověk ve svých požadavcích vůči PB?
2.
Věřící člověk si mnohdy myslí, jak to umí, jak to umí na PB.
b)
Dialektické otázky kolem Abrahamovy modlitby:
1.
Odvážná modlitba za jiné. Chvályhodné.
2.
Vlezlost. Je vhodné znát míru vůči PB a obyčejná pravidla slušnosti i ve zbožnosti.
15)
Nezbedná vdova.
a)
Podobenství JK.
1.
Chudá vdova se obrací vytrvalými prosbami na nespravedlivého soudce, aby jí dopomohl k právu.
2.
Ač je to soudce nespravedlivý a dá přednost úplatku před spravedlností, raději vdově vyhověl, aby ho neroznesla po lidech, když poznal její jazyk, který se ani na chvíli nezastavil.
b)
Jde o něco jiného než o pohodlný modlitební mlýnek na vodu nebo na vítr či na jiný, třeba motorový modernizovaný pohon.
16)
Vztah k Bohu.
a)
Pohanství. Ovlivňovat bohy. Do ut des. Dávám, abych dostal.
b)
Víra v Hospodina. Napojit se na Boží vůli. Buď vůle tvá. Boží suverenita, suverennost.
c)
Ateismus. Přirozená náboženskost. Skepse. Uznává se jen imanence. Nanejvýš nějaký ten společenský úkon, kterému se nemusí věřit. Zařadit se, zapojit se do prostředí.
d)
Víra v Boží transcendenci. Víra každého má své subjektivní projevy. Ale i zde církev ví, co je to přizpůsobivost dané dějinné době a danému prostředí.
17)
Abraham. Genesis 18. Crux (kříž) exegetů.
a)
Když Abraham dospěl k číslu 10, zda chtěl ještě mluvit dál.
1.
Zda Hospodin odešel proto, že už toho měl po krk nebo že už Abraham nehodlal dál pokračovat.
2.
Sedmá modlitba, prosba, by jistě dovršila plnost.
3.
Ale je možné, že to Hospodinu už šlo na nervy.
b)
Nezištná modlitba za druhé?
1.
Velký otazník. Snahy Abrahama po klidu s místním obyvatelstvem. Sodomští mu byli zavázáni za pomoc ve válce. Potenciální spojenci v případě potřeby nějaké šlamastiky.
1.
Abraham prožíval rizika cizince bez právního zajištění, bez právní ochrany.
2.
Abraham zažil napětí s faraonem a s Abimelechem.
3.
Rodinnou hrobku (jeskyně v Machpelach) si raději řádně koupil za 400 šekelů stříbra (3,2 kg, roční mzda pro více než 100 pastýřů, cena 2 koní k válečnému vozu, dvě třetiny ceny válečného vozu bez koní) než aby ji přijal jako velkorysý, ale danajský dar Emorejců.
b)
Rozkřiklo se po okolí, že se Abraham modlil ke svému Bohu za záchranu Sodomy. Kladné předznamenání. Že žádný bůh nemusí vždycky vyslyšet všechny modlitby, to okolní pohané věděli a respektovali.
18)
Boží samomluva, že Bůh řekne Abrahamovi o zkáze Sodomy.
19)
Soud nad Sodomou. Ne slepý osud. Ne přírodní neštěstí. Třeba je to dodatečně takto posuzováno.
20)
Sodoma.
a)
Zvrácený vztah k bohu i k lidem.
b)
Míra Boží trpělivosti byla naplněna. Přeteklo to. Poslední kapka: zabít cizince. Zneužít je homosexuálně.
c)
Intenzita zla ve městě. Jedinec, ani věřící Lot, nemůže nic změnit. Co může: nepodlehnout, nepřipojit se.
d)
Jedinec je často zrnko písku v moři zla.
21)
Abraham.
a)
Ne pasivita. Dělá, co je možné v rámci jeho možností.
b)
Aspoň se modlit.
c)
Předtím dělal víc. Svědectví. Pomohl Lotovi i Sodomským.
d)
Modlitba. Zůstal stát před Hospodinem. Ne rezignace.
22)
Bůh sestoupil, aby na místě zjistil situaci.
a)
Podobně: Genesis 11.
b)
Ne že by Bůh nevěděl, co se tam děje.
c)
Poslední projev Božího milosrdenství.
d)
Poslední šance k nápravě.
23)
Otázka, zda se dá zastavit rozjetý rychlík vlastním tělem.
a)
Když je člověk vedle trati.
b)
Když je člověk v rychlíku.
24)
Abraham odporuje Bohu. Přímluva za zlé Sodomské. Bůh opravdu není vůbec krvelačný. Dá se s ním mluvit.
25)
Rabíni. Troufalá modlitba. Abraham stojí před Hospodinem. Měl by ležet v prachu na zemi. Hospodin ale umožnil Abrahamovi rozhovor.
26)
Každý člověk je jen prach a popel.
a)
Ani Abraham není Boží poradce.
b)
PB si odejde, kdy chce.
c)
Přitom je Bůh ochoten změnit své soudy na přímluvu svého jednoho věřícího.
d)
Nenechá si ale diktovat.
e)
PB se dá obměkčit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.