Úvod.

(Kázání Starý zákon)

Text:

1)
Jan Kalvin podrobně výkladově probral celou bibli.
a)
S výjimkou poslední biblické knihy, knihy Janova Zjevení. Ne že by nestačil, ale nechtěl. Na Kalvinovu omluvu lze podotknout, že Martin Luther zase neobliboval knihu Ester a Jakubovu epištolu. O ní neomaleně prohlašoval, že je to sláma (a nikoliv hutné zrno).
b)
Jan Kalvin kázal prakticky denně. Krom toho se pečlivě písemně připravoval a hodně toho vydával. Myslelo mu to. Krom toho byl nesmírně pilný. Někdy až žlučovitě workoholicky pilný.
2)
Každý farář si jistě pokládá za svou farářskou čest, že během svého života káže aspoň na jeden text z každé biblické knihy.
3)
Vyznání, přiznání a doznání autora. Týká se to celoživotního autorova kazatelského působení.
a)
Autor kázal (při nedělních bohoslužbách) na biblické texty z každé biblické knihy. Pouze několikrát použil textu z Apokryfů (Deuterokanonické knihy).
b)
Při biblických hodinách, ve sdružení mládeže a v třicátnících (střední generace) autor probíral všechny biblické knihy.
1.
Velmi často podrobně, verš po verších. Většinou ale po oddílech nebo po kapitolách.
2.
Některé biblické knihy byly probírány jen rámcově (např. Leviticus a Píseň Šalomounova).
4)
Informace autora ohledně předkládaných poznámek (polotovarů).
a)
Jedná se opravdu jen o poznámky, podněty, náměty.
1.
Definitivní verzi autor nepředkládá.
2.
Autor se proto omlouvá, že čtenář nemá k dispozici (kýženě) pověstnou housku na krámě.
3.
Zato však má čtenář k hojné dispozici materiál k meditaci, přemýšlení a k rozhýbávání svých mozkových závitů.
b)
Většinou jsou předloženy podněty k nedělním kázáním.
c)
Jen zřídka jsou uvedeny jen pouhé poznámky pro biblické hodiny, sdružení mládeže, třicátníky, pro děti při výuce v náboženství nebo v nedělní škole.
d)
V některých případech jsou předloženy i jen přípravné poznámky pro budoucí dopracování k proslovům.
1.
Tomuto materiálu hlavně chybí reakce (doplňky) posluchačů na slyšené slovo.
- Autor je svým mnohým posluchačům vděčný za reakce, které byly sice většinou nepřímé, ale byly.
- Vztahovaly se k tématu a nikoliv většinou adresně k autorovi.
2.
Poměrně hojně se diskutovávalo při biblických hodinách, ve sdružení mládeže a v třicátnících. Ovšem i při pastoračních návštěvách.
5)
Zdaleka není uvedeno všechno, co autor stačil v průběhu 42 let kazatelské praxe v církvi vytvořit. Byl proveden tvrdý výběr.
a)
Leccos se týká pouze aktuální konkrétní chvíle.
1.
Co je dobré v daném okamžiku, nemusí zaujmout později.
2.
Dnes čerstvý chutný chléb se za pouhý měsíc stane velmi ztvrdlým sucharem, pokud nezplesniví. A za několik let z něho bude cosi, co autor v praxi nevyzkoušel.
3.
Mnohé kdysi aktuální kázání prostě zatvrdne v minulosti. Pokud se ovšem nejedná pouze o exegezi, dogmatiku nebo historii s neaktuální obecností a nekonkrétností.
b)
Mnohé přípravy ke kázáním a k biblickým hodinám nepřekročily rámec běžných komentářů a výkladových pomůcek.
1.
Bylo by proto zbytečné opakovat to, co si kdokoliv může nalistovat v literatuře.
2.
Týká se to nejen jednotlivých kázání, ale i cyklů kázání a celých biblických knih.
c)
Leccos se nepovedlo.
1.
Podle mínění samotného autora. V daném okamžiku nebo v hodnocení v odstupu času.
2.
Podle hodnocení posluchačů.
- Posluchači jen málo kdy farářovi na rovinu, otevřeně a přímo Sdělí některé pravdy, např.: Dnes to vaše kázání nestálo za nic. Nebo pozitivně: Dnes to vaše kázání stálo za starou belu. Inu, posluchači bývají k farářovi v tomto směru celkem vzato značně laskaví. Většinou ke škodě faráře i své vlastní.
- Leccos farář postřehne z atmosféry loučení. Při podávání rukou při vycházení z kostela.
3.
Hodnocení farářovy rodiny.
- Diskuse u nedělního oběda. Velmi často se řeč stáčela i ke kázání. Pokud byla rodina jakž takž spokojena s kazatelským výkonem svého otce, tak se vše přešlo většinou stručným: Dnes to ušlo. Pokud se projevily námitky, tak se diskutovalo déle. A tvrději.
- Autor je vděčný za kritickou otevřenost své manželky. Nikdy nemazala svému farářskému manželovi med kolem úst. Alevždycky dávala podněty z praktického života. Někdy s poznámkou: Já pracuji v civilním zaměstnání a vím lépe než vy faráři na faře, jak to v běžném životě chodí.
- Děti. Znají normálnost a tvrdost běžného života lépe než farářský otec, poněvadž jsou v té běžnosti a normálnosti pořád. Proto mohou právem povědět: To by lidé nebrali. Tyhle věci mohou zajímat leda faráře nebo nanejvýš lidi v církvi, kteří jsou na takové řeči z církve zvyklí.
- Autor je tedy velmi vděčný za rodinné podněty k civilnosti myšlení i projevu. Něco takového je (znamená) velké uzemnění a přizemnění faráře. Němci tomu říkají: Sitz im leben.
d)
Mnohé poznámky autora vzaly za své v souvislosti se stěhováním po skončení pracovního poměru v církvi.
1.
Autor se na odchod z církevní služby připravoval celý rok. V této době docházelo k likvidáži spousty toho, co nemělo šanci se vejít do 41 metrů čtverečních důchodcovského bytu.
2.
Omylem došlo k likvidaci několika beden od banánů s brailskými poznámkami, které měly být postupně zpracovávány a pak teprve likvidovány.
3.
Žádný budoucí archeolog nemá šanci dohledat tyto materiály ve vykopávkách, neboť zmíněná spousta poznámek odešla cestou všelikého papíru.
- Je to svým způsobem symbolické: Slovo zazní a odezní. Nejen slovo mluvené.
- Je to ovšem svým způsobem i poučné: Kdyby autor konal svou farářskou práci znova, tak by už (jistě) nebyl v mnohém tak zbytečně pilný. Je to myšleno především na to psaní, nikoliv na tu sekunderní likvidáž. Počitač totiž nahradí mnoho papíru.
e)
Řada poznámek k mnoha biblickým textům je zapracována v rámci samostatně zařazeného rozsáhlého cyklu kázání s názvem: Biblická dějeprava.
6)
Pokud čtenář nabude dojem, že se autor přece jenom občas nebo často příliš vznáší v mimozemských výšinách, tak to bude asi tím, že to prostě i farářovi s dobrými podněty někdy do takových neživotných výšin či do jiné neživotnosti ujede.
a)
Autor se za to hluboce kaje a ještě hlouběji omlouvá.
b)
Je to prostě profesionální deprivace.
c)
Farářská omluva, která se však fakticky rovná výmluvě: Jedná se o profesionální opatrnost.
7)
Autor má občas mírnou odvahu položit i některé v církvi netradiční a nepopulární otázky.
a)
Tím ovšem autorova odvaha končí.
b)
V rámci svého mírného vrozeného a v církvi navíc získaného a zesíleného konzervativismu (avšak s otevřeností pro nové a třeba i nezvyklé či neobvyklé) autor neklade a nepokládá některé otázky, které má ještě navíc na srdci a na jazyku.
c)
Zodpovídání nadhozených otázek je slabou stránkou autora.
1.
Autor nemá odvahu některé otázky zodpovědět či alespoň dopovědět a dotáhnout až do konce či aspoň do krajnosti.
2.
Velmi často však autor sám nezná odpovědi na otázky, které sám klade, předkládá a nadhazuje.
3.
Autor však má nezměrnou (i když ničím konkrétním nepodloženou) naději, že čtenář nedořešené otázky dopoví a zodpoví. Nebo že se o to aspoň bude snažit či alespoň pokoušet.
d)
Omluva. Zdaleka ne všechny otázky jsou zakončeny otazníkem.
8)
Kontext předkládaných podnětů ke kázáním.
a)
Tradiční sbor v tradičním valašském církevním prostředí.
1.
Každotýdenní zápolení o udržení poměrně rozsáhlého tradičního sborového provozu.
2.
Sborový provoz.
- Základní pravidelný sborový provoz: Nedělní bohoslužby. Středeční biblické hodiny v týdnu (7 měsíců v roce). Sobotní modlitební biblické hodiny po celý rok. Sdružení mládeže. Třicátníci. Konfirmační příprava. Biblické hodiny pro děti. Nedělní škola. Schůze staršovstva.
- Pěvecký kroužek dospělých. V osmdesátých letech zanikl. Nepodařilo se jej obnovit (několikeré pokusy) ani v 90tých letech ani v 1. Desetiletí TKT. Pěvecký kroužek mládeže se udržel do roku 93.
- Pohřby (kostel, obřadní síň, z domu). Svatby. Křty (při shromáždění). Sborové výlety. Sborové dny s hostem. Koncerty.
- Mimořádné sborové aktivity.
b)
Sekularizace postupující kolem církve a pronikající do církve.
- Ve stejné míře jako v okolních sborech.
- Postupující a rostoucí vnitřní distance vůči církvi u řady členů církve.
- Dobré zázemí sboru ve veřejném mínění kolem sboru.
- Nutné důrazy v kázání: Nejen, co biblický text říká do dnešní doby, ale i co je aktuální pro konkrétní lidi v dané chvíli. Co je trápí a čím žijí, třeba podvědomě. Jedná se jistě především o aplikaci a aktualizaci biblického textu, ale v nemenší míře i o výběr biblických textů pro konkrétní situace.
c)
Postupující a prohlubující se obecná morální a duchovní krize církve ve svých nepřímých důsledcích povlovně pronikala a postupovala do sboru a poznamenávala jej.
d)
Obrana před snahami letničně orientované skupinky převálcovat sbor na letnično.
1.
Nejsilnější intenzita: 88 až 95. Ale i předtím a pořád potom.
2.
Došlo k decimaci sdružení mládeže (bylo zachyceno přes 35 mladých). Likvidace pěveckého kroužku mládeže. Likvidace sobotních biblických hodin. Demonstrativní výstup nejprve jedné členky a pak sedmi členů ze staršovstva (ve staršovstvu pak zbylo 13 členů).
3.
Několik členů sboru přestoupilo přímo do Apoštolské církve.
4.
Letničně orientovaná skupina se scházela po rodinách. V době jejího největšího rozkvětu čítala přes 40 členů. Podstatnou část ovšem tvořili nečlenové místního evangelického sboru.
5.
Docházelo k obcházení vytypovaných členů sboru a k jejich přemlouvání k přejítí do skupinky nebo do Apoštolské církve.
6.
Lidským duchům však postupně docházel a slábl dech.
- Skupinka slábla (vnitřně i vnějšně) a sbor se zcela konsolidoval.
- Skupinka však nemohla farářovi zapomenout jeho kladný vztah k tradiční církvi a až do konce jeho působení ve sboru mu opepřovala život.
- Pátá kolona ve sboru se snažila bojkotovat některé složky sborové práce a aktivity.
9)
Omluva za technickou stránku předložených materiálů.
a)
Nebyla provedena poslední korektura.
b)
I za prozatím nesdělené důvody se autor na tomto místě omlouvá. Tyto důvody se vyjasní později.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.