Hus.
11
A viděl jsem nebesa otevřená, a hle, bílý kůň a na něm seděl ten, který má jméno Věrný a Pravý, neboť soudí a bojuje spravedlivě.
12
Jeho oči plamen ohně a na hlavě množství královských korun; jeho jméno je napsáno a nezná je nikdo než on sám.
13
Má na sobě plášť zbrocený krví a jeho jméno je Slovo Boží.
14
Za ním nebeská vojska na bílých koních, oblečená do bělostného čistého kmentu.
15
Z jeho úst vychází ostrý meč, aby jím pobíjel národy; bude je pást železnou berlou. On bude tlačit lis plný vína trestajícího hněvu Boha všemohoucího.
16
Na plášti a na boku má napsáno jméno: Král králů a Pán pánů.
Izaiáš 63,1-7.
1)
JK bojuje za nás. Pro nás vybojoval vítězství.
2)
Působivé obrazy bojovníků.
a)
Ve veliké oblibě v každé době.
b)
Televize. Neprůstřelný hrdina. Každého přepere. Divák se najde na obrazovce.
3)
Obraz Zjevení.
a)
Nemůžeme se podobat JK, tomuto netypickému bojovníku.
b)
JK jako válečník vybočuje z našich představ. Otevřená nebesa. Jiný válečník.
c)
JK zvítězil na kříži.
4)
Zjevení. Dodat sebevědomí pronásledovaným. Potřebují zastánce. Netrpí marně a zbytečně.
5)
Zbraň SB. Z jeho úst. Prolitá krev. Vlastní. Ne druhých. Nenapodobitelný boj i vítězství.
6)
Doba vzniku knihy Zjevení.
a)
Na křesťany si každý může troufnout.
b)
Posílit umdlené křesťany pošlapávané dole.
c)
Strach každého siláka. Ví, že jednou prohraje. Přijde někdo silnější.
d)
JK je nepřemožitelný.
1.
Posila věrných.
2.
Napomenutí k další vytrvalosti.
7)
Klasik František Ladislav Čelakovský: Až své pouti přejedem a přejdem, v jedné hospodě na nocleh se sejdem. Pán nepán se sejdem.
a)
Je to pravda na necelou polovinu.
b)
Klasik se pro jistotu nezeptá, co bude dál. Po noci totiž běžně přichází ráno.
c)
Průměrná lidská moudrost si ničím moc nekomplikuje život.
1.
Návod: O nic se příliš nesnažit. Stejně to nemá cenu. Užít si, co se dá.
2.
Zbytek musí nějak dopadnout.
8)
Osvědčit se jako věrný služebník JK. Věrnost až do smrti.
9)
Hus. Výročí.
a)
Příklad věrnosti až do smrti. Mimořádnost.
b)
Dnes to skoro těžko chápeme. Dojem: Přeskočilo mu. Fanatik. Už proto heretik.
c)
Milí Čechové, raději na Husa zapomeneme.
d)
Milí evangelíci, my jsme už skoro zapomněli.
1.
Zapomínat se dá např. Tím, že ho trochu zkarikujeme, abychom se do něj mohli lépe navážet či strefovat. Abychom si ulehčili ve svém svědomí, že nemá zcela pravdu pro náš dnešek.
2.
Husa sice vnějšně oceňujeme, ale nejsme ochotni obětovat pro JK příliš mnoho.
e)
A zvláště ne pro jeho dnešní církev.
1.
Proč také? Hus tehdejší církev kritizoval. Chtěl ji napravit.
2.
Dnešní církev potřebuje také nápravu.
3.
Proto by potřebovala rovněž trochu kritiky. Ale proč si pálit prsty? To by nám ta církev za to ještě musela stát.
4.
Každou tisícovkou, kterou dám církvi, ji vlastně zdržuju a vzdaluji od možnosti nápravy. Přispěl bych vlastně na zahnívající církev, na její zahnívání a na osobní prospěch těch, kdo z toho dovedou těžit, kdo dovedou využívat příležitosti a možnosti, Kdo dokáží správně natočit pípu k sobě.
10)
Dnešní svět se obejde bez jakéhokoli spasitele. Vystačí si sám.
a)
Lze s tím souhlasit se dvěma výhradami.
1.
Není to žádné štěstí, když si svět chce vystačit jen sám.
2.
Není tomu tak až dnes. Bylo tomu tak vždycky, že si svět chtěl vystačit sám.
b)
Ti, kterým se ve světě povedlo a podařilo vyšvihnout se nahoru, nechtějí JK jako spasitele.
1.
Příliš by jim mluvil do jejich věcí.
2.
Oni potřebují, aby jim zůstali pípy, jimiž jim proudí penízky.
1)
Meč v ústech. Meč slova. Jak se zdá, stačí to na urovnání celého světa.
2)
Netrápit se tím, když čtenář nerozumí do všech detajlů a do všech podrobností všem obrazům.