Verš 5-6.
5
I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista.
6
Neboť v Písmu stojí: \'Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.\'
Deuteronomium 7,6-12. 1 Petrova 1,23-2,3. Žalm 34,1-11.
1
Petrova 2,1-10.
1
Odhoďte tedy všechnu špatnost, každou lest, přetvářku, závist, jakékoliv pomlouvání
2
A jako novorozené děti mějte touhu jen po nefalšovaném duchovním mléku, abyste jím rostli ke spasení;
3
Vždyť jste \'okusili\', že Pán je dobrý!\'
4
Přicházejte tedy k němu , kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je \'vyvolený a vzácný\'.
5
I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista.
6
Neboť v Písmu stojí: \'Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.\'
7
Vám, kteří věříte, je vzácný, ale nevěřícím je to \'kámen který stavitelé zavrhli; ten se stal kamenem úhelným\',
8
Ale i \'kamenem úrazu a skálou pádu\'. Oni přicházejí k pádu svým vzdorem proti slovu - k tomu také byli určeni.
9
Vy však jste \'rod vyvolený, královské kněžstvo, národ svatý, lid náležející Bohu\', abyste hlásali mocné skutky, toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného světla.
10
Kdysi jste \'vůbec nebyli lid\' nyní však jste lid Boží; pro vás \'nebylo slitování\', ale nyní jste došli slitování.
Verš 5-6.
1)
Vznik epištoly.
a)
Kolem 64. Malá Asie.
b)
Zvláště pro nově pokřtěné.
c)
Otázka utrpení. Pronásledování. Nero.
2)
Křest. Spojení s JK. Včlenění do společenství církve.
3)
Co my vkládáme do společenství sboru.
4)
Pravidelná duchovní strava. Máme vůbec duchovní hlad po SB?
5)
Privátní soukromá křesťanská Existence je nesmysl.
a)
V lepším případě se sklouzne do humanismu.
b)
Humanistů je třeba si vážit.
1.
Jsou v tomto světě potřební jako soli.
2.
V jistém slova smyslu se jedná o potenciální možné adepty pro křesťanství.
3.
I kdyby neměli humanisté zájem o křesťanství, které příliš zavání církví jako institucí, mohou se s nimi křesťané většinou dobře domluvit. Pokud se jedná o křesťany otevřené a nikoliv o úzkoprsé zabedněnce.
6)
Účast na bohoslužbách.
7)
Duchovní oběti. Oběti chvály. Římanům 12,1-2.
8)
Scházíme se jako pokřtění křesťané.
a)
Tedy jako křesťané.
b)
Přiznání se ke Kristu. Třebas už dávno prostřednictvím našich rodičů při křtu. Pokračujeme v přiznávání se k JK.
c)
Veřejnostní charakter křesťanského setkávání se.
9)
Úkol. Svaté kněžstvo. Kněžská služba. Misie. Společenství.
10)
Živit se SB. Pokrm.
11)
Živé kamení.
a)
Ne nemyslící šutr, který dřepí tam, kam ho položíme.
b)
Živý zub. Když nám to zubař řekne, tak nám to neudělá moc radosti. Živé kameny je nutno opracovávat, uzpůsobovat. Jde o potřeby JK, nikoliv o naše představy a záměry.
Verše 4-5.
4
Přicházejte tedy k němu , kameni živému, jenž od lidí byl zavržen, ale před Bohem je \'vyvolený a vzácný\'.
5
I vy buďte živými kameny, z nichž se staví duchovní dům, abyste byli svatým kněžstvem a přinášeli duchovní oběti, milé Bohu pro Ježíše Krista.
1)
Každý dům se skládá z mnoha odlišných kamenů.
a)
Naše doba. Normy. Odlišnosti. Zasazenost kamene do zdi.
b)
Živá rozmanitost lidí. Nejsme hladké a dobře opracované kameny. Každý přinášíme do společemství církve svou vlastní živost a životnost. Rozdílnost. Obtížnost. Charakterizuje to život.
c)
Živé kamení. Setkávání mnoha rozdílných lidí.
2)
Společný duchovní dům.
a)
Stavět ze živých kamenů. Duchovní dům má být naplněný božím Duchem. Duch JK.
b)
Duchovní dům má být stavěn. Nechat se zapracovávat a zapojovat do stavby JK.
c)
Různí lidé. Rozdílné schopnosti a možnosti.
3)
Domy mívají své dějiny.
a)
Chrám v Jeruzalemě. Zvraty v něm a kolem něho.
b)
Sousedé. Sousedské vztahy. Staré návyky. Rozdíly v názorech. Konflikty.
4)
JK. Úhelný kámen. Klenák. Rovnováha. Tlaky. Brání rozkladu. Udrží to. Napětí mezi křesťany. JK nás drží. Udrží napětí mezi námi křesťany, lidmi.
1)
Nefalšované duchovní mléko.
a)
Dobrá farářská tradice: Povídat podrobněji, co je to nefalšované duchovní mléko.
b)
Falšované duchovní mléko.
1.
Raději nesklouznout příliš do konkrétností a do současných aktuálních aplikací. Že ano?
2.
Tvářit se, jako by nějaké falšované či falešné duchovní mléko kolem nás vůbec nebylo. Ani při nás. Ani v církvi.
3.
Konkretizace falšovaného mléka je povinností faráře jako pastýře svých (Kristových) ovcí. Navíc v kontrastu vynikne pravé, nefalšované mléko.
c)
Příklad. Mateřské mléko pro dítě.
1.
To nejlepší.
2.
Zdaleka ne každá umělina či mléčný produkt pro dítě je něčím nevhodným. Někdy se jedná o naprostou nezbytnost. Jde o nefalšované mléko jiné kategorie. Obdobně i v duchovní oblasti.
3.
Farář by se měl (pochopitelně a samozřejmě) vyvarovat zkratkovitého příkladování.
2)
Obraz mléka a živého kamení. Důrazy, akcentace.
a)
Mléko. Jedná se o jednotlivce. Individuální růst víry.
b)
Živé kamení. Jedná se o společenství církve.
3)
Verš 1. Začíná se etickými důsledky víry.
a)
Začátek nového života v Kristu.
b)
Konkrétnost na běžné rovině života. Praxe života víry. Praxe života.
c)
Verš 2. Nelze ustrnout. Je nutno pokračovat. Důraz na duchovní růst. Bez duchovního růstu trpí i důsledky víry, tedy např. I křesťanská etika.
d)
Spojené (spojité) nádoby. Propojené.
a)
Duchovní stránka (oblast) víry. Je nutný neustálý růst, jinak dochází k ustrnutí a zahnívání víry.
b)
Etické důsledky. Teologicky řečeno: Skutky. Život z víry. Musí to (mělo by to být) poznat na křesťanově životě.
4)
Zavržený úhelní kámen.
a)
Podezřelé. Co lidé zavrhují.
b)
Nepřitažlivé. Co Bůh vyvoluje, doporučuje.
5)
Mléko. Strava pro kojence. V růstu víry je třeba postupovat dál. Není možné (ani technicky) ustrnout u kojení.
6)
Aktuální aplikační závěr. Vyvrcholení kázání. Aktuální údernost.
a)
Růst víry (duchovní růst), včetně etických důsledkůpro život osobní i v církvi.
b)
Budování církve, konkrétního sboru.
c)
Koncepce církve dnes. Pravé a falešné představy o tom, jak má vypadat církev dnes.