18. Vzkříšení dcery Jairovy. Marek 5.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Jan 10,10:
Já jsem přišel, aby život měli. A tento život aby měli v hojnosti.
Marek 5: Neboj se, toliko věř.

Čtení:

Marek 5,21-43.

Postup:

1)
Dům smutku. Kde někdo umřel. V době JK se sešli příbuzní a přátelé. Pláč a nářek. Plačky. Plakaly za plat. Hudebníci. Pištci. Smuteční melodie.
2)
Jairus. Představený synagogy.
a)
Tito lidé neměli o JK zájem. Stačili si sami se svou zbožností.
b)
Přišel za JK. Ne kvůli víře v JK. Víra je u něj spojena při nejmenším s tím, že něco od JK potřeboval a po JK chtěl.
c)
Mnozí i dnes. Okusili konec lidských možností. Hledání pomoci, kde se dá, i u JK. JK je skutečně nejlepší pomocí.
3)
Jairus padl před JK na zem. Mimořádný projev úcty i tehdy. Pozvání do domu. Neohlíží se na to, co tomu řeknou lidé. Riziko smrti dcery. Umírá. Aby ji JK přišel uzdravit. JK šel a zástup s ním. Šlo to pomalu.
4)
Zdržení. Těžce nemocná žena. Neznámá. Také chce být uzdravena. JK jí pomáhá. Cesta se protahuje.
5)
Známí k Jairovi: Je už pozdě. Tvoje dcera už umřela. Je už zbytečné zaměstnávat JK a volat ho domů. Taktně mu dávají najevo: Neblamuj se. Neměj s JK nic společného. Není to společensky vhodné.
6)
JK: Neboj se, toliko věř.
7)
Dům smutku.
a)
Ne klid a ticho jako u nás. Plno hluku.
b)
Pohřeb se konal v den smrti. Teplá krajina, nebyly mrazáky. Tělo se rozkládalo velmi rychle.
c)
Hudebníci, pištci. Plačky. Sešli se ku podivu velmi rychle. Jednalo se o honorář.
d)
JK: Děvče spí. Nezemřelo. Posměch. Dcerka je bez sebe. I v domě smutku se posmívají. Jenže, toco říká JK, zní též jako špatný vtip na nevhodném místě.
8)
JK s sebou bere 3 učedníky: Petr, Jakub, Jan. Svědkové. Ještě i otec a matka jdou s JK.
9)
Vzkříšení. Holčička měla 12 let. JK ji vrací rodičům.
a)
Žádost JK: Nikomu o tom nevykládejte. Zní to divně. Spousta lidí byla tak říkajíc u toho. Snad šlo o konkrétní uzdravení v úzkém kroužku.
b)
Občas to JK přikazoval. Nešlo o senzaci, ale o pomoc.
10)
Dnes. JK pomáhá trpícím. Jak konkrétně? Dává naději. Síla vydržet, vytrvat. Neklesat na mysli.

Poznámky:

1)
Zázrak.
a)
Touha po zázraku. Přirozená lidská náklonnost tímto směrem.
b)
Zázrakem je každá pomoc prokázaná člověku.
2)
Přijmout slovo JK. Naděje v nejtěžší chvíli. I kdyby již skončily všechny naše lidské možnosti. Neboj se, toliko věř.
3)
Moc JK. Boží syn. Dokázal víc nežli běžný člověk. Mimořádnost.
4)
Otázky a problémy. Vyslyšení modliteb. Když to vyjde, posílí a povzbudí to víru. Jak to ale vypadá a dopadá s vírou, když to nevyjde? Když to nevychází?
5)
Vsuvka. Žena toužící také po uzdravení. Až lidová víra: Dotknout se JK. Vyšla z něho síla. JK: Tvá víra tě zachránila. Důraz na víru. O chvíli později: Neboj se, toliko věř.
Když končí lidské možnosti a šance, klade JK důraz na víru.
a)
Když člověk odhodí nebo odloží víru, nepomůže si. Negativní chvilková subjektivní úleva. Ta odhozená víra je jako obětní beran. Jakmile však skončí ta oběť či proces obětování, dostaví se přečasto existenciální kocovina.
b)
Víra. Vnitřní povzbuzení. Vzpruha. Naděje. Odložit své starosti na Boha, mimo sebe. Roli hraje subjektivita, psychologie.
c)
Víra jako sebeprojekce něčeho z nitra mimo sebe. Formulováno jako Bůh. Zobjektivisování, objektivace něčeho uvnitř. Přirozená náboženskost. Subjektivně to pomáhá mnoha lidem.
6)
JK zakazuje mluvit o zázraku.
a)
Rozumíme tomu. JK nechce dělat atrakcí reputaci sobě. Neadekvátní posílení vlastní zvěsti. JK nenechal děvčátko přinést před lidi, nevzkřísil je na odiv přede všemi.
b)
Nerozumíme. Na pohřbu je mnoho lidí. Všichni vědí o tom, že se zrušil pohřeb. Proč Ježíš nechce, aby se o tomto zázraku mluvilo?
c)
Měli bychom respektovat přání JK, i když něčemu nerozumíme. Pokorně přijmout přání JK.
7)
JK chce naše dobré. Plný život. Žalm 23: Kalich nalévá, až přetéká. Izaiáš: Boží myšlení je o pokoji a ne o trápení. Pokud nás postihuje něco zlého, není to od Boha. Moc zla, temné síly ve světě. JK přišel, aby kazil skutky ďábla.
8)
Jajrus se vypravil k JK. Stálo ho to kus sebezapření. Společensky hodně klesl a mnoho ztratil. Patřil mezi lidi, kteří se s JK nebratříčkovali. Překonat sám sebe. Něco se v něm muselo zlomit, když se vypravil k JK.
a)
Odhodlal se jít k JK. Pořádně mu teklo do bot.
b)
Padl před JK na zem. Mimořádný projev úcty. Pocta jako královi nebo vysokému úředníkovi. Šlo mu o dceru. Pokořil se. Přiznal, že končí lidské možnosti, naděje, šance.
c)
Poslové. Dcera umřela. Taktní náznak: Vrať se. Neblamuj se. Že jsi šel, bylo to omluvitelné. Teď ale je dcera už mrtvá.
9)
Nemocná žena. Má příležitost k uzdravení. Vynaložila mnoho peněz na léčení. Nenechat JK minout, přejít. Naše šance. Přijít k JK. Později třeba už nebudeme mít náladu, ochotné a otevřené srdce.
10)
Víra: Žena. Jajrus. Stojí to na víře. Vložený oddíl. Kvůli víře.
11)
Pohřeb dnes.
a)
Kdyby někdo přišel a tvrdil, že zemřelý není mrtvý, ale že jen tvrdě spí. Působilo by to strašně strašlivě.
b)
Tehdy: Řada případů zdánlivé smrti. Mdloby, horká krajina. Horečky. Lékařská věda nebyla ještě na tak vysoké úrovni jako dnes ani v rozpoznání skutečné smrti.
12)
Ježíš chce, aby dali Jajrově dcerce najíst.
a)
Když člověk začne jíst, je to dobré znamení a svědectví. Když člověkovi začne chutnat, o něčem zdravém to vypovídá. Skončila nemoc. Je to skutečné uzdravení. Dcerka chodí a jí.
b)
Není to v žádném případě nějaká mýlka s duchem, jak by se tehdy mohl snad někdo i domnívat. Doklad, že děvče doopravdy žije.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.