2. Ježíš přinesen do chrámu. Lukáš 2.

(Biblická dějeprava -> 2 Dějeprava Nový zákon)

Text:

Žalm 84,5: Blahoslavení, kteří přebývají v domě tvém. Ti tebe na věky chváliti budou.

Čtení:

Lukáš 2,21-40.

Postup:

1)
Mojžíšův zákon. Každý prvorozený syn patřil Hospodinu. Vyplacení darem. Oběť. Matka: 42 dní očišťování. Oběti. Šestinedělí. Beránek. Nejchudší: 2 holoubátka. Týkalo se to Marie.
Osmý dní po narození. Narozenému chlapci je dáno jméno Ježíš. Jozue, Jehošua, Vysvoboditel. Hospodin je spása.
a)
Jozue vedl s Mojžíšem lid z Egypta. Dovedl Izraele do zaslíbené země.
b)
Kněz Jozue. Vrátil se s Izraelci z Babylonie. Přivedl (spolu s knížetem Zorobábelem) Izraele (judu) z babylonského zajetí.
2)
Chrám. Simeon. Stařec. Věřil zaslíbení o narození mewsiáše. Prorocká zvěst. Trpělivé čekání mesiáše.
a)
Simeonovi bylo Bohem zjeveno, že nezemře, dokud neuzří mesiáše, spasitele. Vzal dítě do náruče a modlil se: Bože, už mohu umřít. Viděl jsem spasitele.
b)
Simeon Marii: Tento bude mnohým k spáse a mnohým k pádu. Někteří se postaví proti němu. Ne všichni ho přijmou. Ale všichni budou muset prozradit své pravé smýšlení. Ty budeš mít těžký život. Budeš moc trpět.
3)
Ježíšovi rodiče tehdy ještě všemu plně nerozuměli.
4)
Zpět do Nazaretu. Dítě rostlo a sílilo. Boží milost ho provázela.
5)
Simeon zastupuje věrné syny Izraelské.
a)
Nedali se odvést od víry. Jejich víra neumdlela, neochabla, neochladla.
b)
V pohnutých dobách Izrael neztratil SB. Spolehnutí na Hospodina ve zmatcích doby a dob. Únava. Povrchnost doby.

Poznámky:

1)
Těhotná Marie. Šestinedělí. Lukáš: Betlém. Jeruzalem. Nazaret. Matouš: Betlém. Egypt. Dosti velký fyzický výkon, i když tu byl osel jako dopravní prostředek.
2)
Poslední velký prorok v Izraeli: Malachiáš. 470 ante.
3)
Simeon. Uzavřený a naplněný život. Žalm 128: Hospodin dokoná za mne. Pěkné ohodnocení života: Stár jsa a plný dnů. Většinou: Člověk má pořád pocit neukončenosti, nedodělanosti. Vždy zůstane něco nedokončeno.
4)
Platí nejen pro Simeona: Hledejte a naleznete. Čekejte a dočkáte se. Vložit svůj život do Božích rukou.
5)
Simeon. Přibývající léta. Věří ve spasitele. Výhled k Božím obzorům. Nerezignoval. Výhled. Smysl života. Jan 2. Svatba v Káni Galilejské. To nejlepší víno nakonec. Výhled do KB. Spása.
a)
My. S přibývajícími léty máme pocit ubývání sil, ale žel i elánu a výhledu. Pokles výkonnosti a schopností.
b)
Kazatel: Dnové zlí a vážní. Spasení: přesto světlo i v těchto temných dnech. Nemoci. Ochablost. Ztráty.
c)
Jak se s tím vyrovnávat:
1.
Lítost.
2.
Uvědomit si realitu života.
3.
Naděje v Bohu.
4.
Něco není v naší moci. Zvládat můžeme ale to, co je v naší moci.
6)
Simeon. Vysoké stáří. Spasení poznal teprve až v tomto vysokém věku. Postupné hledání a dorůstání. Ale: Celý život pevně věřil, spoléhal. Hledal, až nalezl.
7)
Pro mladé je snazší o naději mluvit. Ale starší člověk to prožívá většinou hlouběji.
8)
Prázdnota života.
9)
Plytkost, povrchnost doby. Obráží se to i na jednotlivém člověku. Většině lidí to stačí. Nepotřebují hledat něco hlubšího.
10)
Napětí mezi Matoušem a Lukášem.
a)
Matouš: Rodiče JK by se nemohli ukázat v Jeruzalemě, když král Herodes usiloval o život JK.
b)
Lukáš: Jiná tradice.
c)
Příběhy o narození JK byly přidány do evangelií později. Zvěstný záměr. Nejde o popis historie.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.