2 Timoteovi 1,7.

(Kázání Nový zákon -> 16 2 Timoteovi)Svatodušní.

Text:

2
Timoteovi 1,7.
6
Proto ti kladu na srdce, abys rozněcoval oheň Božího daru, kterého se ti dostalo vzkládáním mých rukou.
7
Neboť Bůh nám nedal ducha bázlivosti, nýbrž ducha síly, lásky a rozvahy.
8
Nestyď se tedy vydávat svědectví o našem Pánu; ani za mne, jeho vězně, se nestyď, nýbrž snášej spolu se mnou všechno zlé pro evangelium. K tomu ti dá sílu Bůh,

Čtení:

Skutky 2,1-12.

Postup 1:

1)
Křesťanské učení.
a)
Soustava poučení.
1.
Souhlas s tím.
2.
Důležité: znát to. Určuje to náš život víry.
3.
Učení pro život, ne pro učení.
4.
Poznatky. Vědomosti. Plnost života.
5.
Vnitřní náplň. Zdroj života.
b)
Duch. Pružina činorodého života. Pulzující život. Svěžest. Náplň.
2)
Bůh nám nedal ducha bázlivosti.
a)
Kontrast proti tomu, co Bůh dal.
b)
Bázeň nepochází od boha, od Božího ducha. Bázlivost.Strach. Zbabělost.
c)
Bázeň Boží. Něco jiného. Úcta k Bohu. Pevný charakter a ryzí osobnost. Křesťanská Statečnost. Udatnost. Chrabrost. V Božích věcech.
d)
Strach v duši. Umrtvuje mízu a pramen života. Kazí to radost ze života.
e)
Čeho se člověk bojí nebo může bát.
1.
Minulost. Žaluje na nás. Prohry. Zasahuje do svědomí.
2.
Přítomnost. Nevyznáme se v ní. Máme se co ohánět.
3.
Budoucnost. Neznáme. Nejistota.
4.
Lidé se bojí mrtvých lidí. Křivdy.
5.
Lidé se bojí lidí živých, aby se nestali nepřáteli. Nerozházet si to s nimi. Aby jim něco nepřeletělo přes nos a nemračili se na nás.
6.
Příroda. Ekologie. Živly. Povodeň. Tajfun.
7.
Válka.
8.
Nemoc. Neštěstí. Úraz. Samota.
9.
Smrt. Neznáme tajemství života. Umírání.
10.
Sebe. Nejsme si jisti ani sami sebou.
11.
Kde čeho.
12.
Někteří se bojí Boha. Vzepřeli jsme se mu.
f)
Reakce na strach.
1.
Podrobení se sebemenšímu tlaku.
2.
Hledání zátiší. Privátno.
3.
Záštita radosti.
4.
Zájmy. Hobby.
5.
Starosti. Nemoci, provalí se to v nejslabším článku.
6.
Soustředěnost na sebe a na nejbližší.
7.
Drogy nejrůznějšího typu, chemické i duchovní.
8.
Otupělost. Lhostejnost. Rezignace. Útěky ze života, různé formy.
3)
Duch síly.
a)
Od Boha. Ne naše síla.
b)
Martin Luther. Hrad přepevný, zbroj výborná i síla. Žalm 46.
c)
Učedníci. Bouře na moři. Malá víra. Matouš 8.
d)
Po ukřižování. Zavřené dveře. Učedníci se schovávají. Petr zapřel.
e)
Duch svatý dělá z ustrašených učedníků statečné lidi. Skutky 5. Petr: Více sluší poslouchati Boha než lidi.
4)
Duch lásky.
a)
Boží láska v JK. Oběť.
b)
Síla bez lásky může být nebezpečná.
c)
Láska. Kontrola našeho života, usilování.
d)
Skutečná síla je jen v lásce. Ochota a schopnost posloužit, obětovat se.
5)
Rozvaha.
a)
Rozumnost. Kázeň. Sebeovládání.
b)
Kraličtí: mysl způsobná.
c)
Víra není v napětí s rozumem. Není plodem rozumové slabosti. Mdlý rozum není křesťanská ctnost.
d)
Moudrost souvisí s půstem. Půst: Zříci se něčeho, nač máme chuť a právo, oprávněný nárok.
6)
Závěr. Projevy Ducha svatého. Rozmanité.

Poznámky:

1)
Láska. Augustin: Miluj, a pak si dělej co chceš. Když člověk miluje, neudělá zlou věc.
2)
Rozvaha.
a)
Rozpoznání správné věci.
b)
Člověk uvěří navzdory lidským předpokladům.
c)
Zázrak trvání církve. Noví lidé.
3)
My. Aplikace. Duch svatý při nás.
a)
Že jsme vůbec uvěřili.
b)
Síla k životu. Není to vždy a pro každého samozřejmé.
c)
Láska. Překonání sebe.
d)
Rozvaha. Myslet i na druhé. Překonání sama sebe. Sebeovládání.
e)
Navzdory přirozeně lidské pohodlnosti. Přijdeme do kostela. Veliká věc. Nesamozřejmé. Posila Ducha svatého.
f)
Duch svatý se neprojevuje jen v tzv. Mimořádných věcech. Prostý život víry. Snášet utrpení. Síla. Vyrovnanost.
4)
Síla v lásce k lásce.
a)
Vůle v lásce.
b)
Úsilí v lásce.
c)
Chtít mít rád.

Postup 2:

Duch síly, lásky, rozvahy.
1)
Duch svatý je jako oheň.
a)
Nevykřešeme jej sami. Hoří, kde jej Bůh zapálí.
b)
Na nás je: Nechat hořet oheň Ducha svatého. Neuhašovat, ale rozněcovat Ducha svatého.
c)
Čím se plamen Ducha svatého uhašuje: Jmenována jediná věc: Strach.
1.
Aktuální nejen tehdy.
2.
Vlastní zkušenost mnoha lidí: Ze strachu vyrůstá další zlo.
3.
Ustrašená přikrčenost. Nedůstojné sebeospravedlňování. Zbabělé mlčení a kličkování.
4.
Nepravdivá prohlášení. Všemožné podivné a falešné ohledy. Dvoji tvář. Dvojkolejnost.
5.
Zřeknutí se přátel. Zapření JK.
d)
Strach pracuje i v dobách svobodných. Kdo mu podlehne. Lpíme příliš na zajištěném.
e)
Neochota učinit riskantní krok ve víře.
f)
Když mne ovládne, opanuje strach.
1.
Doklad, že jsem do svého srdce nevpustil Ducha svatého. Duch svatý totiž přemáhá bázlivost. Zapaluje v člověku oheň. Dárce síly, lásky, rozvahy.
2.
Strach v srdci není z Ducha svatého.
2)
Síla.
a)
Víra není nečinná. Jedná.
b)
Skutečné křesťanství: Moc. Dynamika.
c)
Víra: ne setrvačný stav. Růst. Akce. Nová cesta.
1.
Skutky 2. Duch svatý vyhnal apoštoly mezi lidi.
2.
Diakon, jáhen Filip. Puzen na poušť. Mouřenín.
3.
Saul. Pronásledovatel křesťanů. Nakonec misionář Pavel.
d)
Síla dnes.
1.
Nestydět se za víru. Vydávat svědectví. O JK.
2.
Verš 8. Přemáhat ostych. Přihlásit se k JK. Mluvit o JK mezi lidmi. Nestydět se za víru a mluvení o JK.
3.
Většina lidí u nás: Křesťanství je překonané. Nanejvýš dobrá věc kdysi. Starodávná záležitost.
4.
Svědectví. Slovem, rozhovor s lidmi. Práce v církvi. Účast v kostele.
5.
Život, skutky. Evangelizace, okrajoví členové církve.
6.
Světová misie. Vnášet hlas pravdy do lidské společnosti.
7.
Povzbudit pravdivým potěšením nemocného.
8.
Dej zaznít tónům odpovědnosti, odpuštění, smíření, pokoje.
9.
Záchrana stvoření, ekologie.
10.
Pomoc chudým národům, uprchlíkům, hladovějícím.
11.
Neboj se učinit věci velké i malé, když jsou dobré a správné. Nepohrdej malými dobrými věcmi.
e)
Poznámka: Krásné velkohubé či velkoústé fráze. Pěkně se to říká a poslouchá, jen když člověk nepotřebuje nic, např. Pomoc, od druhého, ani od církve. Jinak uděláš trpké zkušenosti.
3)
Láska.
a)
U Timotea konkrétně: Nestydět se za vězně Pavla. Hlásit se k němu. Možné riziko, komplikace.
b)
Láska zbohatí vnitřně, ale život vždy neusnadní. Připoutá k druhému. Odebere kus mé vlastní volnosti. Kus mého času, pohodlí.
c)
Duch svatý podněcuje k lásce.
d)
Dokonce láska i k nepřátelům, k lidem nesympatickým. Lidé opačných názorů. Jiný životní styl. Lidé neúspěšní. Všelijací prosebníci i potřební neprosebníci. Bloudící obrazně i doslovně.
e)
Domácí víry. Těm se spíše vyhýbáme. Zde bychom měli začít.
f)
Pracovní pole lásky. Rozněcovat v sobě oheň Ducha svatého. Trpělivost v lásce.
4)
Rozvaha.
a)
Více než: dvakrát měř, jednou řež.
b)
Řecky: rozvaha, umírněnost. Počestnost. Kázeň. Napomenutí a přivedení k rozumu.
c)
Vše toto je důležité. Duch svatý působí přes toto vše. Oheň Ducha svatého: nespočet plamínků.
d)
Můžeme si vybrat, na co se zaměříme. Nedělat však věci zbrkle. Duch svatý není přítelem zmatků a nepromyšleností. Rozvaha. Uvážlivost. Rozmysl. Nepodléhat prvnímu dojmu a okamžitému nápadu.
e)
Nedat se ničím svést. Co má duchovní tvářnost. Co lidi právě módně přitahuje. Lidští duchové se také chtějí uplatnit. Přihřát si svou polívčičku. Někdy v převleku za Ducha svatého. Rozlišovat duchy. Rozvaha.
f)
Měřit vše pravdou bible. Držet se toho, co je skutečně dobré.
5)
Závěr. K čemu nás Duch svatý vede.
a)
Bázlivost se spokojuje s tím, co je.
b)
Duch svatý podněcuje k jednání.
c)
Průvodní znaky jednání z Ducha svatého: Láska ke všem lidem. Moudré zvažování. Co je podle bible. Co je právě teď důležité.

Postup 3:

1)
První sbory. První křesťané.
a)
Tvořili je obyčejní lidé, prostí ve víře. Nebyli to mimořádní lidé. Když šlo do tuhého, utekli.
1.
Petr zapřel.
2.
Korint. Jeden z největších misijních sborů. Mnoho pěkného. Ale i spousta lidského.
3.
Řečtí autoři, pohled zvenčí: zvnějšku. Viděli křesťany jako obyčejné, prosté. Dívali se na ně s despektem.
4.
Pavel: Ne mnozí moudří podle těla, ne mnozí mocní a urození jsou mezi vámi. Co je ale u světa v pohrdání, to vyvolil Bůh.
b)
Křesťané. Ne elita lidského pokolení, ne výkvět lidstva.
1.
Kdyby církev měla stát jen na kvalitě lidského materiálu, pak by hned v první chvíli pominula.
2.
První křesťané nebyli hrdinové bez bázně a hany.
2)
Text. O těchto lidech. Řečeno pevně a jasně.
a)
Přece Pavel znal první křesťany.
b)
Ale Pavel nechválí lidi. Neříká: vy jste sloupové. Žádné lichocení. Střízlivost. Věcnost.
1.
Ne, co lidé mají ze sebe. Co mají z Boha.
2.
Co má člověk ze sebe, je často pochybné. Dar od boha: svatodušní obdarování. Obyčejným lidem, kteří nepatří k výkvětu lidské společnosti.
3)
Duch svatý.
a)
Neurčité představy. Co se tím myslí. Proč podnes slavíme svatodušní svátky.
b)
Bůh může měnit člověka. I z docela obyčejných lidí může PB udělat své apoštoly bez bázně a hany.
c)
Bůh může působit mezi slabými a nic neznamenajícími. Naděje i pro toho posledního.
4)
Nejsme hozeni do života jako do nějakého osudu, že nemůžeme vůbec nic zvládnout.
a)
Patří nám Boží zaslíbení. Bůh je živý Bůh i v našem životě.
b)
PB může i při nás začít nové věci. Sami se sebou máme hodně bledé zkušenosti. Jde o zkušenost svědků Ducha svatého.
5)
Text. Zbožná teorie? Pěkné, odtažité kázáníčko?
a)
Popis události, která se skutečně stala.
b)
Svatodušní událost.
6)
Ne duch bázně.
a)
Bůh nám nedal ducha bázně.
1.
První učedníci se po ukřižování docela obyčejně báli. Být blízko JK by mohlo být nebezpečné.
2.
Petr zapřel před služkou. Krčil se ve stínu.
3.
Učedníci se sice sešli, ale pořádně zavřeli dveře.
4.
Skutky 2. Ustrašení učedníci se pod dotykem Ducha svatého postavili před ty, kterých se báli a kázali jim. Přiznali se veřejně k JK.
5.
Duch bázně byl vymýcen Duchem svatým.
b)
Když se člověk cítí být kořistí svého strachu, křesťan smí spoléhat na Boží moc a pomoc.
c)
Duch svatý mění člověka ve statečného vyznavače. Duch moci, statečnosti, síly.
d)
Toleranční otcové. Obyčejní lidé. Důvěra Bohu. Vydat svědectví o víře v JK v pravý čas, na pravém místě, pravým lidem.
7)
Láska. Milování.
a)
Skutečná síla v životě je tam, kde je skutečná láska.
b)
Lidé: Silný je ten, kdo má moc a nenávidí. Umí se postavit a prosadit své. Dobýt si své.
c)
Skutečná moc, síla: Kde člověk miluje.
d)
JK. Oběť na kříži.
e)
Služba. Láska souvisí se službou.
1.
Ne jen nějaká obecná láska. Ne jen mluvení o lásce.
2.
Ne placená služba v lidských sociálních institucích.
3.
Bezmocný JK miloval lidi až do konce. Měl a má největší moc.
f)
Plnost života. Láska. Služba. K lásce a službě je třeba setsakramentské síly.
8)
Rozvaha.
a)
Mysl způsobná. Rozumná mysl. I rozum byl stvořen PB.
1.
Kde je Duch svatý, tam je rozvaha, tam je správně uplatňován rozum i ve víře.
2.
Není rozpor mezi rozumem a vírou.
3.
Věřím, abych rozuměl. Věřím a rozumím.
4.
Jan 6: My jsme uvěřili a poznali, že jsi Kristus.
b)
Ne nějaký povrchní rozum. Hloubka. Jít věcem na kloub. Šíře pohledu.
c)
Mysl rozumná. Občas připomenuto v bibli.
1.
Přísloví. Důraz na moudrost.
2.
Kazatel. Doufej v Hospodina celým srdcem svým, na rozumnost svou pak nespoléhej.
3.
Darovaná rozumnost.
d)
Duch svatý není nepřítel lidského rozumu.
1.
Moudrost člověka, který si klade poslednílidské otázky.
2.
Smysl života.
e)
Patřilo k síle českých evangelíků: Měli lidi moudré, rozumné, vzdělané.
1.
Jasnost v posledních otázkách života člověka.
2.
Přemýšlivost. Písmáctví.
9)
Závěr. Výzva Timoteovi. Aby se nestyděl za vězně Pavla.
a)
Možná zde určité riziko bylo. Někteří se třeba styděli.
b)
Svědectví JK.
c)
Člověk se sám stydí, když se dopouští něčeho, co není dobré, v pořádku. Někteří se ale ani nezačervenají. Nemají citlivé svědomí.
d)
Stydět se za chyby církve, sboru, spolukřesťanů.
1.
Otrokáři. Amerika 1861. Až tehdy bylo zrušeno otroctví.
2.
Aparteid, rasová diskriminace zdůvodňovaná z bible.
3.
Nerovnost mezi lidmi. Zdůvodnit z bible.
4.
I sociální nerovnost mezi lidmi někteří teologové zdůvodňovali a zdůvodňují z bible.
e)
Za věrného křesťana, i za Pavla ve vězení, není důvod se stydět.
f)
Pokušení: Atraktivnost platí i v církvi.
g)
Sociální problémy v církvi rostou. Prostí bývají často odhozeni. Jsou dobří tak pro placení a jako posluchačské křoví.
h)
Bída člověka, když se už ani nedovede stydět za zlé věci.
i)
Zvláštní bída: Když se stydí na nepravém místě, nepatřičně.
j)
Úspěšné děti: stydí se někdy za své prosté, chudé rodiče. Raději je nikam nevezmou. Neukazují se s nimi.
k)
Stydět se za JK. Skončil docela neslavně jako vyvrhel na popravišti ve společnosti dvou lotrů.
l)
Nestydím se za evangelium JK.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.