Filipenským 2,5-9.

(Kázání Nový zákon -> 11 Filipenským)Květná neděle.

Text:

Filipenským 2,5-9.
5
Nechť je mezi vámi takové smýšlení, jako v Kristu Ježíši:
6
Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl,
7
Nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka
8
Se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.
9
Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno,

Čtení:

Filipenským 2,5-11.
5
Nechť je mezi vámi takové smýšlení, jako v Kristu Ježíši:
6
Způsobem bytí byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl,
7
Nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka
8
Se ponížil, v poslušnosti podstoupil i smrt, a to smrt na kříži.
9
Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno,
10
Aby se před jménem Ježíšovým sklonilo každé koleno - na nebi, na zemi i pod zemí -
11
A k slávě Boha Otce každý jazyk aby vyznával: Ježíš Kristus jest Pán.

Postup:

1)
Květná neděle.
a)
Chvalozpěv.
b)
Vítězný JK.
c)
Triumf poníženého JK.
2)
Text. Hymnus. Nejstarší oslava JK.
3)
Chvalozpěv je spojen s napomenutím.
a)
To ciťte, co i při Kristu.
1.
Luther: rozpomeňte se, jak to je při Kristu.
2.
JK jako vzor.
3.
Ne však pouze mravní apel.
4.
Pavel: Poněvadž tak je to při Kristu.
5.
Poněvadž Kristus šel cestou lásky, chudoby, tichosti.
b)
Ne moralizování.
1.
JK není degradován pouze na pouhý mravní vzor.
2.
Kde církev jen umravňuje, napomíná a zaujímá stanoviska. Tam se jí ztratilo evangelium.
c)
Evangelium: Co JK udělal pro nás. JK sám sebe zmařil.
1.
My často rozdáváme jen napomínání a mravní připomínky, ale bez evangelia.
2.
Evangelium: JK sám sebe zmařil. JK se zřekl božství.
d)
Ne vzor, návod, rada, ale evangelium JK.
1.
Boží láska mezi námi.
2.
Vstřícnost Boží lásky k nám.
4)
Matouš 21. Vjezd JK do Jeruzalema.
a)
Trium služebníka.
1.
Na oslu. Ne na koni nebo v kočáře.
2.
Vnějšně fiasko, nikoli triumf.
3.
Chválí ho děti.
4.
Mocní se pohoršují.
5.
Vítají ho prostí poutníci z Galileje.
b)
Církev chce často slavit svůj triumf.
5)
Text. Ne spekulace, ale zvěst Boží lásky.
a)
JK se zřekl božské slávy.
1.
Ponížení služebníka.
2.
Služba. Zřeknutí se triumfu.
b)
Příklad, vzor JK: Poněvadž JK sám sebe zmařil, na něm se orientovat.
c)
Triumf JK je ve službě, v sebezmaření.
1.
Pohled na smysl života, na velikost života.
2.
Sláva života: boží způsob: Sláva života je ve službě, v lásce.
d)
Církev, křesťané mají být jako JK.
1.
Zřeknout se triumfu i světské (pozemské) seberealizace.
2.
Jako JK zmařil sebe. Služba.
6)
Čemu patří budoucnost.
a)
Prosadit sebe.
b)
Služba. Bůh dal JK jméno nad každé jméno.
1.
Genesis 11. Lidé křičeli: Uděláme si jméno.
2.
Prosadit se. Kariéra. Nesmrtelná sláva. Věčnost. Výšiny pozemských hvězd.
c)
Co má skutečně jméno.
1.
Co jde až za smrt.
2.
Co je výc než smrt.
3.
Vyvýšenost nad všecko.
d)
Víra vyznává: Tento Kristus má způsob služebníka a sebezmaření až do poslušnosti smrti na kříži.
7)
Genesis 11. Buďme nesmrtelní. Proslavme se. Udělejme si jméno nad každé jméno.
a)
Důležité ale je, co smrt nepřemůže. Co jde za smrt. Některé lidské představy:
1.
Nesmrtelné dílo člověka.
2.
Člověk jako básník, tvůrce.
3.
Nesmrtelný vládce.
4.
člověk umírá, i kdyby jeho dílo ještě na čas (třeba na pár tisíciletí) přežívalo.
b)
Člověk touží po nesmrtelnosti.
1.
Stále o ní mluví, v nějaké podobě.
2.
Různá konkrétní vyjádření v různých dobách.
c)
Každá nesmrtelnost je ale směšná tváři v tvář JK, který sám sebe zmařil. Jedině on je nesmrtelný. Bůh mu dal jméno nad každé jméno. Zárukou může být jen sám Bůh.
8)
JK se zřekl triumfu. Sebezmaření. Zřekl se božské slávy.
a)
My. Čeho se zřekneme my. Samozřejmě něčeho méně. Zmaření svého já.
b)
Pro člověka se jedná o sebeoběť. Bláznovství víry. Oběť. Jde to, dosahuje to, až za smrt.
9)
Kde jen napomínáme a nařizujeme, je to doklad, že nežijeme dostatečně z evangelia, pokud z něho vůbec aspoň trochu žijeme. Vydání se pro člověka, To jde až za smrt.

Poznámky:

1)
Verš 10. Kosmický dosah slávy JK.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.