Filipenským 4,4-7.

(Kázání Nový zákon -> 11 Filipenským)Advent.

Text:

Filipenským 4,4-7:
4
Radujte se v Pánu vždycky, znovu říkám, radujte se!
5
Vaše mírnost ať je známa všem lidem. Pán je blízko.
6
Netrapte se žádnou starostí, ale v každé modlitbě a prosbě děkujte a předkládejte své žádosti Bohu.
7
A pokoj Boží, převyšující každé pomyšlení, bude střežit vaše srdce i mysl v Kristu Ježíši.

Čtení:

Filipenským 2,5-11. Jan 1,19-28. Lukáš 1,46-55.

Postup 1:

1)
Epištola Filipským.
a)
Hodně osobní.
b)
Radost.
2)
Pavel je vězeň.
a)
Pro víru v JK.
b)
Pavel realisticky počítá s možností smrti.
c)
Aplikace pro nás v našem životě:
1.
Chmury. Zoufalství. Nápory života. Nemoc. Ztráty blízkých.
2.
O smrti raději moc nemluvíme a nepřemýšlíme. Zvláště, když máme pocit či dojem, že my k ní máme daleko. Nebo ona k nám.
3)
Výzva k radosti.
a)
Lidská radost. Pozitivní myšlení.
b)
Občas lze v církvi zaslechnout: Kdo není veselý, s úsměvem od ucha k uchu, ten není pravý a dobrý křesťan.
c)
V církvi se v některých kruzích pokládá za znak pravého křesťanství, aby se demonstrovala radost navenek.
d)
Prý i o pohřbu. Jde přece o naději, o pravou radost obrácenou ke vzkříšení JK a do KB.
4)
Radost v Pánu. Pravdivá, hluboká radost.
5)
Důsledky.
a)
Mírnost.
b)
Osvobození od starostí. Přebytečné, zbytečné starosti. Sub speciae aeternitatis. Pod zorným úhlem věčnosti.
c)
Modlitba. Prosby. Duchovní vztah k Bohu. Výhled vpřed. Vděčnost za prožitý život.
d)
Pokoj Boží v srdci.
1.
Vnitřní vyrovnanost.
2.
Důvod k radosti i výsledek radosti.
3.
Výhled.
4.
Vyrovnanost vůči smrti.
6)
Pavel píše z vězení lidem usazeným, bez potíží v životě.
a)
Hrůza, kdyby tomu bylo naopak. Kdyby totéž psali z Filipis Pavlovi do vězení.
b)
Nutit trpícího k radosti.
c)
Vzhledem k tomu, že se o těchto věcech v církvi nadmíru nemluví, ba dokonce že se mluví všeobecně o tom, že pravý a správně věřící křesťan se má radovat vždycky, a že se to říká neomaleně i před lidmi v tísni a nouzi života, může vzniknout oprávněný dojem, že se v církvi často a mnohdy nemyslí. Pochopitelně, netýká se to všech.

Postup 2:

1)
Úvod.
a)
Praktické podněty ke křesťanskému životu.
b)
Dopad víry do každodenních situací.
2)
Radost.
a)
Výzva. Befel.
1.
V Pánu.
2.
Vždycky.
3.
Repetice: Opět pravím: radujte se.
b)
Deuteronomium: Největší hřích Izraele: Nectili na poušti Hospodina srdcem radostným.
1.
K radostnému veselí měli přitom daleko méně předpokladů nežli např. My.
2.
Důraz na biofilní orientaci. Proti nekrofilismu.
3)
Mírnost.
a)
Když je člověk mírný, jiní si vůči němu víc dovolí.
1.
Rádi toho využijí.
2.
I v církvi je nutno s tímto rizikem počítat.
b)
Povaha beránčí, nikoli berana.
c)
Vytrvalost v mírnosti není snadná v realitě života.
d)
Bezelstná holubice.
e)
Ať je to známo, když už je někdo mírný, slušný.
1.
Někdy je ale lépe, když se to moc neví.
2.
Přihrnou se ti, kteří toho mohou chtít využít a využívat.
3.
Riziko pokušení oblafnout mírné lidi.
f)
Nejde o letoru, náturu, povahový rys.
g)
Křesťan má být též opatrný jako had. Ovšem nelze to oddělit od té holubičí bezelstnosti.
h)
Pán je blízko. Proto si člověk křesťan může dovolit mírnost.
4)
Netrápit se žádnou starostí.
a)
JK. Matouš 6: Nepečujte přespříliš.
1.
Ne však lhostejnost, netečnost.
2.
Odpovědnost za život.
b)
Když se člověk nadměrně ustarostěně trápí, tím trápením si nepomůže.
1.
Rozlišovat: přemýšlení o věcech.
2.
Nadměrným trápením se člověk sám poškodí a uškodí své psychice a svým nervům a cévám.
c)
Proč se netrápit.
1.
Ne jen otázka psychologie.
2.
Předkládat vše Pánu, JK.
d)
V každé modlitbě, v každé prosbě. I modlitební vzdech. Technické termíny pro modlitbu. Učeně teologicky: Střelné modlitby.
1.
Děkovat. Rozměr vděčnosti.
2.
Předkládat své žádosti.
- Uvědomovat si klady a potřeby života.
- Bůh. Nejvyšší a poslední autorita.
- Když už se nemohu obrátit na lidi.
- Ani v církvi nejsou schopni nebo ochotni pomoci.
5)
Pokoj Boží.
a)
Převyšuje každé pomyšlení.
b)
Bude střežit vaše srdce v Kristu Ježíši.
c)
Před čím?
1.
Pokušení a nevěra. Ochrana. Střežení. Nikdo si netroufne.
2.
Prevence. Mocný strážce. Potenciálním útočníkům přejde chuť dovolit si něco na mírného, slušného.

Postup 3:

1)
Gogol. Revisor.
a)
Krásná humorná satira z minulých časů.
b)
Strach různě zkorumpovaných funkcionářů ve městě z revizora, který má přijet na kontrolu.
2)
Jan křtitel.
a)
Hlásá a žádá pokání. Změna života.
b)
Ohlašuje příchod Mesiáše.
3)
Pán je blízko.
a)
Vážnost. Změna života je na místě.
b)
Naděje pro slabé a utištěné: Milující JK.
4)
Změna života.
a)
Mírnost. Velkodušnost.
b)
Radost.
5)
Boží soud. Radost pro křesťany, pro věřící. Pozvednout hlavy.

Poznámky:

1)
Necitlivý přístup tzv. Těšitele: Nutit trpícího do radosti.
Když je člověk v tísni, v zármutku, pak platí: plakat s plačícími.
2)
Pavel umí též plakat.
a)
Těžkosti života.
b)
Žalmy. Nářek. Pláč.
3)
Ne se bezcitně smát, když druhý pláče.
Forma nesolidarity s druhým v utrpení: Netečnost. Lhostejnost.
4)
Netrápit se starostmi.
a)
Běžný život. Nepřipouštět si to nadměrně.
b)
Starosti v církvi. Z víry. Život v církvi, ve sboru.
c)
Říká to Pavel, vězeň. Věrohodné. Má dost problémů života. To bereme vážně.
d)
Zajištěný člověk. Bez větších problémů života.
1.
Laciné rady těm druhým.
2.
Ani se při tom nezačervená, nezastydí.
3.
Svědectví víry, jak PB odstranil všechny problémy jeho života a zajistil ho.
4.
To pak není svědectví, ale blasfemie, laciné vytahování se.
5.
Laciná rada nemocnému: Raduj se (předem), Pán vše vyřeší. Pán se o tebe postará.
6.
Zlobí to i Jakuba v jeho epištole.
7.
Záleží na tom, kdo a jak to říká.
8.
Prosba, modlitba za nemocné. I zde záleží na tom, kdo, co a jak to říká.
9.
Spousta laciných alibistických modliteb.
10.
Modlitebníky ani nenapadne v dohledu nějakého nemocného navštívit.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.