Galatským 4,4-6.

(Kázání Nový zákon -> 09 Galatským)Vánoce.

Text:

Galatským 4,4-6:
4
Když se však naplnil stanovený čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy, podrobeného zákonu,
5
Aby vykoupil ty, kteří jsou zákonu podrobeni, tak abychom byli přijati za syny.
6
Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče.

Čtení:

Galatským 3,26-4,7. Otroci a synové. Matouš 1,1-17. Rodokmen JK. Matouš 1,18-26. Narození JK.
Galatským 4. Postačí: 4,1-9.
1
Chci říci: Pokud je dědic nezletilý, ničím se neliší od otroka, ač je pánem všeho.
2
Je podřízen poručníkům a správcům až do doby, kterou otec předem stanovil.
3
Tak i my, když jsme byli nedospělí, byli jsme otroky vesmírných mocí.
4
Když se však naplnil stanovený čas, poslal Bůh svého Syna, narozeného z ženy, podrobeného zákonu,
5
Aby vykoupil ty, kteří jsou zákonu podrobeni, tak abychom byli přijati za syny.
6
Protože jste synové, poslal Bůh do našich srdcí Ducha svého Syna, Ducha volajícího Abba, Otče.
7
A tak už nejsi otrok, nýbrž syn, a když syn, tedy z mocí Boží i dědic.
8
Dříve jste neznali Boha a byli jste otroky bohů, kteří ve skutečnosti bohy nejsou.
9
Nyní jste však Boha poznali; lépe řečeno: byli jste od Boha poznáni. Jak to, že se zase nevracíte k těm bezmocným a ubohým mocnostem a chcete se jim dát znovu do otroctví?
10
Dodržujte ustanovení pro dny a měsíce, období a roky!
11
Bojím se, aby úsilí, které jsem vám věnoval, nebylo nakonec nadarmo.
12
Snažte se mi porozumět, bratři, jako já mám porozumění pro vás; prosím vás o to. Nic jste mi neublížili.
13
Víte, že jsem byl nemocen, když jsem u vás poprvé zvěstoval evangelium.
14
Vy jste se však ode mne neodvrátili s ošklivostí, ačkoli to pro vás bylo pokušením, ale přijali jste mne jako posla Božího, jako Krista Ježíše.
15
Kam se podělo to vaše nadšení? Mohu vám dosvědčit, že kdyby to bylo možné, byli byste pro mne obětovali vlastní oči.
16
Stal jsem se vaším nepřítelem tím, že vám říkám pravdu?
17
Oni se o vás horlivě ucházejí, ale nemyslí to dobře; chtějí vás připravit o spásu a strhnout vás na svou stranu.
18
Je správné horlit, ale pro dobrou věc a vždycky, nejen tehdy, když jsem u vás, moje děti.
19
Znovu vás v bolestech rodím, dokud nebudete dotvořeni v podobu Kristovu.
20
Jak bych teď chtěl být u vás a najít pro svou řeč pravý tón, vždyť si s vámi nevím rady!
21
Odpovězte mi vy, kteří chcete být pod zákonem: Co slyšíte v zákoně?
22
Čteme tam, že Abraham měl dva syny, jednoho z otrokyně a druhého ze ženy svobodné.
23
Ten z otrokyně se narodil jen z vůle člověka, ten ze svobodné podle zaslíbení.
24
Je to řečeno obrazně. Ty dvě ženy jsou dvě smlouvy, jedna z hory Sinaj, která rodí děti do otroctví; to je Hagar.
25
Hagar znamená horu Sínaj v Arábii a odpovídá nynějšímu Jeruzalému, neboť žije v otroctví i se svými dětmi.
26
Ale budoucí Jeruzalém je svobodný, a to je naše matka.
27
Vždyť stojí psáno: \'Raduj se, neplodná, která nerodíš, jásej a volej, která nemáš bolesti, neboť mnoho dětí bude mít osamělá, více než ta, která má muže.\'
28
Vy, bratři, jste dětmi zaslíbení jako Izák.
29
Ale jako tenkrát ten, který se narodil pouze z těla, pronásledoval toho, který se narodil z moci Ducha, tak je tomu i nyní.
30
Co však říká Písmo? \'Vyžeň otrokyni i jejího syna, neboť syn otrokyně nebude dědicem spolu se synem svobodné.\'
31
A proto, bratři, nejsme syny otrokyně, nýbrž ženy svobodné.

Postup 1:

1)
Plnost času. Podle jakého měřítka.
a)
Nouze člověka.
1.
Bezradnost. Bezmocnost. Člověk klesá dolů. Něco se zhoršuje. Životní úroveň klesá. Nemoc. Rozpad vztahů.
2.
Dojem: Nejvyšší čas zasáhnout. Kdyby bůh pomohl. Aby zpravil i to, co jsme pokazili vlastní vinou.
b)
Duchovní situace člověka a lidstva.
1.
Materializace života.
2.
Nezájem o duchovní věci.
3.
Ztráta duchovních hodnot a mravních měřítek.
4.
Nejvyšší čas, aby PB zasáhl.
c)
Z Božího pohledu.
1.
Nevidíme do toho.
2.
Může v tom být zahrnuto i obé předchozí.
3.
Boží odhad, kdy je potřebí, aby on sám zasáhl.
d)
Pomoc pro člověka.
1.
Stále. Ale ta hlavní pomoc už přišla.
2.
Plnost času i dnes. Příležitost. Příhodný čas. Vhodný čas.
e)
Římská říše.
1.
Pax romana. Římský mír. Okutá bota římských vojáků nastolila mír.
2.
Císař Augustus. Zvěst o jeho narození je prý evangelium. Vrchol naděje lidstva. Nastává zlatý věk Říma.
3.
Útlak neobčanů, chudých, otroků.
4.
Naděje pro život: Jen pro toho, kdo má peníze.
5.
Naděje od Boha: I pro ty bez peněz.
2)
Příchod JK. Narození.
a)
Ne slavné. Ne v paláci.
b)
Z ženy. Nepochybně pravý člověk. Nikoli nebeská duchovní bytost. Obyčejnost lidského života.
c)
Pod zákonem. Tóra. Mojžíšův zákon. Zaslíbení proroků. Pán všeho je podroben všem. Zákonitosti přírody (žena) i duchovní (Mojžíš).
3)
Spasitel, který zná tíhu našeho života.
a)
Plná solidarita v plném prožití.
1.
Rozumí nám.
2.
Nic lidského mu není vzdáleno.
b)
Člověk nahoře, zdravý a bohatý, radí tomu dole, chudému, nemocnému, neúspěšnému. Nemůže mu plně rozumět.

Postup 2:

0)
Text. Co můžeme říci.
1)
Plnost času.
a)
Naplněný čas.
b)
Boží odhad situace.
c)
Rozpoznání vhodnosti chvíle.
d)
Ne naše představy.
2)
Příchod JK.
a)
Syn boží. Spasitel.
b)
Pomoc pro člověka.
c)
Ne předčasně či pozdě. V pravou chvíli.
3)
Narozen z ženy. Pravý člověk. Ne s nebe. Ne nebeská bytost. Normální porod.
4)
Podroben zákonu.
a)
Tóra. Mojžíš. Izrael je nárok zákona.
b)
Plně lidská situace.
c)
Nesplnitelnost zákona pro člověka. Odsouzení.
d)
JK naplnil zákon. Splnil jeho požadavky. Bez hříchu. Rozdíl od nás.
5)
Důvod poslání JK, syna Božího.
a)
Vykoupení těch, kdo jsou podrobeni zákonu.
b)
Přijetí za Boží děti. JK je bratr.
6)
Protože jste synové.
a)
Už jste synové.
b)
Zůstává nám rozum stát. Točí se nám hlava. Je to možné. Říká to přece Pavel.
c)
Ale máme být vydařenými dětmi.
7)
Bůh posílá do našich srdcí ducha JK.
a)
Jaký duch?
b)
Nekončit u konstatování, že nám Bůh dává ducha JK.
c)
Žádné spekulace. Konkrétnost.
8)
Volající Abba. Otče. Vědomí synovství.

Poznámky:

1)
JK: Pravý Bůh, pravý člověk.
a)
Pravý člověk.
1.
Zná dobře náš lidský život.
2.
Rozumí nám.
3.
Sytý hladovému nevěří.
4.
Zdravý nerozumí nemocnému, postiženému.
5.
Chudí a bohatí: dva světy.
6.
JK je ochoten pomoci všem.
7.
Přišel jako chudý.
8.
Mohou k němu přijít všichni.
9.
Kdyby se JK narodil jako bohatý, měli by k němu přístup jen bohatí.
10.
Do chléva pustí každého. Do paláce chuďasa nevpustí.
b)
Pravý Bůh.
1.
JK je schopen, nejen ochoten, nám pomoci.
2.
Člověk není schopen vždy druhému pomoci, i když cítí solidaritu.
2)
Řím.
a)
Naděje pro bohaté. Koupili si občanství. 5 milionů občanů z 200 milionů obyvatel.
b)
Na tehdejší dobu relativně hodně privilegovaných. Zlatý věk.
3)
Pavel: Naděje pro všechny.
a)
Bez zásluh.
b)
I bez finančních zásluh.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.