2 Korintským 4,6-15.

(Kázání Nový zákon -> 08 2 Korintským)Post. Sborové shromáždění.

Text:

2
Korintským 4,6-15.
6
Neboť Bůh, který řekl 'ze tmy ať zazáří světlo', osvítil naše srdce, aby nám dal poznat světlo své slávy ve tváři Kristově.
7
Tento poklad máme však v hliněných nádobách, aby bylo patrno, že tato nesmírná moc je Boží a není z nás.
8
Na všech stranách jsme tísněni, ale nejsme zahnáni do úzkých; jsme bezradni, ale nejsme v koncích;
9
Jsme pronásledováni, ale nejsme opuštěni; jsme sráženi k zemi, ale nejsme poraženi.
10
Stále nosíme na sobě znamení Ježíšovy smrti, aby i život Ježíšův byl na nás zjeven.
11
Vždyť my, pokud žijeme, jsme pro Ježíše stále vydáváni na smrt, aby byl na našem smrtelném těle zjeven i Ježíšův život.
12
A tak na nás koná své dílo smrt, na vás však život.
13
Ale máme ducha víry, o níž je psáno: 'Uvěřil jsem, a proto jsem také promluvil' - i my věříme a proto také mluvíme,
14
Vždyť víme, že ten, kdo vzkřísil Pána Ježíše, také nás s Ježíšem vzkřísí a postaví před svou tvář spolu s vámi.
15
To všechno je kvůli vám, aby se milost ve mnohých hojně rozmáhala a tak přibývalo i díků k slávě Boží.
16
A proto neklesáme na mysli: i když navenek hyneme, vnitřně se den ze dne obnovujeme.

Čtení:

Matouš 19,26-39. Zjevení 7,9-17.

Postup 1:

1)
Svatý Vít. Kaple svatého Václava. Klenotnice. 7 zámků. Korunovační klenoty. Přístup k tomuto pokladu mají jen vyvolení. Poklad se bliští ve zkrytosti. Blýská se sám pro sebe. Osamocený poklad. Neslouží.
2)
Kniha. Bible.
a)
Rozšířena po celém světě.
b)
Křehkost. Na pospas všem možným i nemožným vykladačům.
c)
Boží velkorysost. PB si to může dovolit. Bohu neubude. Vydanost libovůli lidí.
1.
Bůh vypadá jako ubožák. Podbízí se.
2.
Lidé jdou kolem a nevšimnou si pokladu.
- Nelákavý poklad.
- Poklad v trezoru láká víc. Nutno vynaložit námahu k jeho získání.
- Nezabezpečený Boží poklad. Všem. Pro všechny.
- Každý si může po Božím pokladu sáhnout. Obohatit se.
- Nikdo nebude vypadat jako darebák, který sahá po něčem, co má nechat na pokoji.
- Nabídka. Nikdo si proto nemusí připadat, že se chová jako poberta.
3)
Lidské poklady. Střeží se jinak.
a)
Zamknuté trezory.
b)
Uzamčená srdce.
1.
Jeden před druhým je na stráži.
2.
Chráníme sebe, svá práva.
4)
Boží poklad.
a)
Boží láska. Evangelium.
b)
Uloženo: Hliněné nádoby: My lidé.
5)
Smrtelné tělo.
a)
Všelijak pomatený mozek.
b)
Tvrdé srdce.
c)
Boží neopatrnost?
1.
Boží poklad je tak nedůstojně uložen.
2.
Otevřená nádoba. Ne zavřená. Ne konzerva, do níž se jen tak nedá dostat.
3.
Navíc ještě nádoba z křehké hlíny.
6)
Verš 13. Mluvit, když jsme uvěřili.
7)
Poklad evangelia.
a)
Ne relikvie.
b)
Ne k zevlování a okukování.
c)
Rozdělovat, rozdávat mezi lidi.
1.
Nedáváme ze svého.
2.
Pořád nám mnoho zbude.
3.
Paradox: Čím víc z tohoto pokladu dáváme druhým, tím víc nám přibývá.
8)
Rozbité lidské nádoby.
a)
Také se to může stát.
b)
Normální, obyčejní lidé. Ne andělé.
9)
JK byl ukřižován.
a)
Pavel: Káže jen evangelium,
b)
Ne světský lesk.
c)
Nezvyšuje svou popularitu lidským leskem.

Postup 2:

1)
Poklad.
a)
Dar víry.
b)
Hliněné nádoby: My.
c)
Rozpor. Kvalitativní rozdíl. Střízlivost bible.
2)
Proměňující moc, i když to na nás není vidět.
3)
Napětí víry: vědomí pokladu a hliněných nádob.
4)
Vrtkáni, ne zvrtkáni. Klopýtáme. Padáme. Není zničení.
5)
Nadějný výhled. Garantem je poklad.

Postup 3:

1)
Pavel píše z Efezu.
a)
Po Pavlovi přišli do Korintu falešní kazatelé.
b)
Zdůrazňovali např., že cesta křesťana nemusí být tak obtížná.
c)
Už v první církvi byli falešní kazatelé.
d)
Později je Pavel ironicky nazval veleapoštoly.
e)
Nelze se s nimi dohodnout. Rozchod.
f)
Falešní kazatelé usilovali o osobní zisk v nějaké podobě.
2)
Poklad a obal. Svatý Bůh dává velkou hodnotu.
3)
Hliněné nádoby.
a)
Nelehké nést.
b)
Křehké.
c)
Poklad je těžký.
d)
Opatrnost.
e)
4 obrazy:
1.
Jsme tísněni ze všech stran.
- Nejsme zahnáni do úzkých, do kouta.
- Prostorová hrůza. Zužování prostoru.
- Evangelium nevytlačeno ze světa.
2.
Jsme bezradní, ale ne v koncích.
- být bezradný. Nemít po ruce řešení.
- Křesťan si může dovolit být bezradný.
- Rada: Moudrost. Pravda.
3.
Jsme pronásledováni.
- Nejsme opuštěni.
- Nejsme ponecháni na pospas.
- Pronásledování. Zrazeni. Opuštěnost.
- JK nás nikdy neopustí.
4.
Jsme sráženi k zemi.
- Ne poraženi.
- Ne doraženi.
- Sraženi: poníženi. Vojevůdce šlape na hlavu poraženého.
- Evangelium není poraženo. JK je vítěz.
4)
Obrazy.
a)
Oznamovací tón. Realita. Je tomu tak.
b)
Proč? JK zvítězil. Prošel tím vším.
5)
Následování.
a)
Podíl na utrpení JK.
1.
Opravdu? Můžeme mít podíl na utrpení JK, jak o tom s oblibou hovoří někteří vykladači?
- Jaký je tento náš podíl?
- Někteří i evangeličtí vykladači tvrdí, že s JK spoluneseme jeho utrpení.
2.
Nebo naopak JK nese nás v našem utrpení?
3.
Náš podíl na utrpení JK: Spolupůsobíme je.
b)
Podíl na pokladu.
1.
Podíl na cestě JK.
2.
Za JK může jít i člověk méně světsky úspěšný.
3.
Tzv. Veleapoštolé: Křesťanství bez utrpení. Jen pro zdravé, nladé, úspěšné, silné.
c)
Hliněné nádoby.
1.
Křehkost.
2.
K takovým JK přišel.
3.
Utrpení na úzké cestě nediskvalifikuje od KB.
6)
Vyrovnanost navzdory bídě světa.
a)
Přidaná síla.
b)
Podíl na KB.

Poznámky:

1)
Věrnost JK.
a)
Konkrétní pozadí je vždy důležité. Nepřehlédnout. Nepodcenit.
b)
Aktuální v každé době.
c)
V každé době může mít věrnost JK třeba některé konkrétní odlišnosti. Různá akcentace.
d)
Oblast víry a etiky zůstává v následování JK standartně, permanentně.
2)
Imitovat cestu JK. Následování.
a)
Různé konkrétní formy a praktické podoby následování JK v životě v dějinách církve.
b)
V historii církve se objevují různé (mnohé) pokusy s tématikou vyjádřenou i literárně: Imitatio Christi.
3)
Pokušení. Vzdát to. Nechce se nám.
4)
Píseň.
a)
Předznamenání. Tónina. Jak zpívat.
b)
Píseň našeho života. Pečeť smrti JK. Viditelné znamení. Obdoba cesty.
5)
Symboly.
a)
Nepřeberné možnosti.
b)
Alegorický výklad. Alegorická aplikace.
c)
Poetismus. Negativně aktuální v současnosti.
d)
Kříž. Utrpení. Imitatio.
1.
Dvojbarevný kříž. Černý a bílý. Jeden kříž, dvě strany. Smrt a vítězství.
2.
Kříž: Všekřesťanský znak.
3.
Kalvarie. 3 kříže. Zleva: Černý. Červený. Bílý.
4.
Historicky různé formy, tvary a podoby křížů.
- Do toho je vkládána konkrétní dobová interpretace.
- Symbol však mluví i sám o sobě. Pochopitelně je nutno předem o symbolu něco vědět. Třeba podvědomě. Vorverständnis.
6)
Pečeť. Razítko. Úřední instituce ručí za platnost.
7)
Pečeť.
a)
Komu patříme. Kam chci patřit.
b)
Ochrana. Kdo je za mnou.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.