2 Korintským 1,24.

(Kázání Nový zákon -> 08 2 Korintským)

Text:

2
Korintským 1,24.
24
Ne že bychom chtěli panovat nad vaší vírou, nýbrž chceme pomáhat vaší radosti - ve víře přece stojíte!

Čtení:

2
Korintským 1:
12
Toto je naše chlouba: Naše svědomí nám dosvědčuje, že jsme v tomto světě a zvláště vůči vám žili ve svatosti a ryzosti před Bohem a nespoléhali na světskou moudrost, nýbrž na milost Boží.
13
Náš dopis nemá jiný smysl, než jak mu sami rozumíte, když ho čtete. Jednou, doufám, dokonale pochopíte,
14
Co jste snad aspoň zčásti již pochopili, že v den našeho Pána Ježíše budeme vaší chloubou, tak jako vy zase naší.
15
V této důvěře jsem se už k vám dříve chystal, abyste zakusili novou milost.
16
Zamýšlel jsem zastavit se u vás na cestě do Makedonie a opět se k vám odtamtud vrátit, abyste vy mě potom vypravili do Judska.
17
Pojal jsem snad tento úmysl lehkovážně? Nebo se snad při svých úvahách dávám vést vlastními zájmy, takže by moje 'ano, ano' znamenalo také 'ne, ne'?
18
Bůh je svědek, že mé slovo k vám není zároveň 'ano' i 'ne'!
19
Vždyť Boží Syn Ježíš Kristus, kterého jsme u vás zvěstovali my - já a Silvanus a Timoteus - nebyl zároveň 'ano' i 'ne', nýbrž v něm jest jasné 'Ano'!
20
Ke všem zaslíbením Božím, kolik jich jen jest, bylo v něm řečeno 'Ano'. A proto skrze něho zní i naše 'Amen' k slávě Boží.
21
Ten, kdo nás spolu s vámi staví na pevný základ v Kristu a kdo si nás posvětil, je Bůh.
22
On nám také vtiskl svou pečeť a do srdce nám dal svého Ducha jako závdavek toho, co nám připravil.
23
Dovolávám se za svědka samého Boha, že jen z ohledu na vás jsem dosud nepřišel do Korintu.
24
Ne že bychom chtěli panovat nad vaší vírou, nýbrž chceme pomáhat vaší radosti - ve víře přece stojíte!

Postup 1:

1)
Pavel se brání proti výtkám: Není na něj spolehnutí.
2)
Kapitola 1. Pavel vysvětluje, proč odložil návštěvu. Doslechl se, za co by Korintské nemohl chválit.
3)
Pavel předpokládá mezi řádky: Mnohé si ujasní Korinťané sami.
4)
Smysl naší práce: Sloužit radosti.
5)
Radost z JK, z Boha.
6)
Pavel se dovolává samého Boha.
7)
Základ Pavlovy zvěsti: Kříž. Vzkříšení.

Postup 2:

1)
Pavel Přinesl evangelium do korintu.
a)
Víra. Základ nového života v JK.
b)
Nevděčnost sboru.
2)
Osočování Pavla.
a)
Nelze to přejít a trvale přecházet.
b)
Pavel dlouho mlčel.
c)
Šlo o věrohodnost evangelia. Proto je třeba otevřít některé věci. I když se jedná o skutečnosti nemilé a nepříjemné.
3)
Odložená návštěva.
a)
Možnost zneužití návštěv.
b)
Když návštěva přijde i když nepřijde.
4)
Stojíte ve víře.
a)
Zdravá hrdost na víru.
b)
Závazek.
c)
Odpovědnost.
5)
Služba radosti. Služba života v Bohu.
6)
Nechtít panovat nad vírou druhých.
a)
Poručníkování.
b)
Mistrování.
c)
Srážení.

Poznámky:

1)
Víra a radost.
a)
Samozřejmost.
b)
Patří to dohromady.
c)
Omezení radosti víry.
1.
Kyselosti. Hádky. Podezřívání. Výčitky. Pavlova víra prý je slabá, malá.
2.
Panování nad vírou druhého. Mistrování. Vidět na jeho způsobu víry pořád kde co. Výčitky. Jeho víra je slabá, mdlá. Pomluvy. Hranice snadno a rychle překročitelná. Nebratrské posuzování víry druhých. Nesesterské též.
2)
Měřítko víry kolem 90. Uzdravování. Měřítko zdravých. Pohled nadšených zapálených mladých charismatiků a letničních.
3)
Pavel založil v Korintě sbor. Lidsky viděno by bez Pavla sbor nebyl.
a)
Žádný sbor nenadělal Pavlovi tolik starostí jako korint.
b)
Všechny pavlovy sbory dohromady nenadělali Pavlovi tolik potíží jako korint.
c)
Pavel si v Korintě a s Korintskými užil až běda. Zakladatel sboru. Nevděčnost. Nápor na Pavlovy nervy.
4)
Korint. Nápor na Pavlovy nervy.
a)
Nevděčnost sboru.
b)
Skupiny. Hádky. Chtěli Pavla využít na svou podporu. Postavit ho proti druhým.
c)
Pavel se nepostavil na žádnou stranu. Osočování ode všech. Když nebyl jednoznačně s nimi. Vysvětluje všem. Neutrálnost. Nestrannost. Měřítko: SB.
d)
Pavel si mohl říci: Škoda, že jsem se tak namáhal. Stojí mi to za to? Mám se ještě angažovat? Lidsky viděno bychom se mu nedivili.
5)
Námaha Pavla. Přemýšlení. Promýšlení. Diplomacie. Psaní.
a)
Kdyby přijel osobně, došlo by velmi pravděpodobně k zneužití Pavla od skupinek. Proti druhým. Vidíte, my máme pr. Kdyby zůstal svůj jako dosud, byli by všichni proti němu.
b)
Pavel nejel. Byl ale osočen též. Menší zlo: odložit návštěvu.
c)
Kdyby došlo ke sjednocení sboru proti Pavlovi. Zdánlivě nejlepší řešení. Ale ono jde o Boží pravdu. Každá skupina by byla zvlášť proti Pavlovi. Takové sjednocení by bylo jen dočasné.
6)
Pavel je před závažným rozhodnutím: Jít či nejít.
a)
Jít do Korintu: riziko zneužití jeho návštěvy, jeho příchodu.
b)
Volí menší zlo.
c)
Obé je ale pro Pavla nepříjemné.
d)
Jak bychom se rozhodovali my? Otázka na tělo. Konkrétně. Odpovědět jasně: Ano nebo Ne.
1.
Jít. Riziko zneužití. Skupinky by toho chtěly využít pro sebe proti druhým. Kladivo na ty druhé.
2.
Nejít. Naděje. Čas ubrousí hroty. Kondenzátor. Vybije se energie. Samovolně se ubrousí situace.
7)
Spor mezi Pavlem a korintskými.
a)
Jednotlivec contra sbor.
1.
Kdo má pravdu.?
2.
Má pravdu vždycky většina?
3.
V církvi to vždy neplatí.
b)
Reformátoři. Jednotlivci proti mase tradiční zabydlené církve.
8)
Vznik sporu mezi Pavlem a Korintskými.
a)
Malicherné věci. V pozadí jsou ale skutečnosti velmi závažné. Na povrchu to vypadá banálně malicherně.
b)
Pavel nepřijde do sboru, jak slíbil.
1.
Vážný důvod nepřijití.
2.
Ješitnost Korinťanů.
3.
Vyložili si to po svém.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.