1 Korintským 3,10-15.

(Kázání Nový zákon -> 07 1 Korintským)Konfirmace.

Text:

Základu jiného žádný položit nemůže, mimo ten, jenž položen jest a jímž je JK.

Čtení:

2
Korintským 4,7-18. Filipenským 3,1-14. Lukáš 10,25-37.
1
Korintským 3,10-15.
10
Podle milosti Boží, která mi byla dána, jako rozumný stavitel jsem položil základ a druhý na něm staví. Každý ať dává pozor, jak na něm staví.
11
Nikdo totiž nemůže položit jiný základ než ten, který už je položen, a to je Ježíš Kristus.
12
Zda někdo na tomto základu staví ze zlata, stříbra, drahého kamení, či ze dřeva, trávy, slámy -
13
Dílo každého vyjde najevo. Ukáže je onen den, neboť se zjeví v ohni; a oheň vyzkouší, jaké je dílo každého člověka.
14
Když jeho dílo vydrží, dostane odměnu.
15
Když mu dílo shoří, utrpí škodu; sám bude sice zachráněn, ale projde ohněm.

Lukáš 10,25-37.

25
Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: "Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?"
26
Ježíš mu odpověděl: "Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?"
27
On mu řekl: "'Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí'a 'miluj svého bližního jako sám sebe'."
28
Ježíš mu řekl: "Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ."
29
Zákoník se však chtěl ospravedlnit, a proto Ježíšovi řekl: "A kdo je můj bližní?"
30
Ježíš mu odpověděl: "Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého.
31
Náhodou šel tou cestou jeden kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu.
32
Stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho.
33
Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl pohnut soucitem;
34
Přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem a obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral.
35
Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: 'Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.'
36
Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?"
37
Zákoník odpověděl: "Ten, který mu prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: "Jdi a jednej také tak."

Poslání:

Matouš 7. Dům na skále a na písku.

Písně:

441. 138. 192. 627. 419.
441. 138. 192. 446.
192. Dobře staví, kdo zná a ví.
446. Moudrosti poklad s nebe.
33.
162. 627.

Osnova:

0)
Mít na mysli dva okruhy:
a)
Náš život. Svůj osobní život.
b)
Církev. Život církve.
1)
Život je přirovnán k domu. Stavba.
a)
Úsilí. Vybudovat život. Námaha. Hledání.
b)
Pavel. Obraz z doby, kdy si každý stavěl dům svépomocí. Ne zadání nějaké firmě.
Budování našeho života.
1.
Každý sám. Za pomoci lidí blízkých a v rámci doby, v níž člověk žije.
2.
Žádná firma za nás nevybuduje náš život. Nelze zadat takovou zakázku nějaké firmě, i kdybychom měli hodně peněz.
2)
Dům může být bez základu.
a)
Omyl, když někdo tvrdí, že nemůže. Tropická chýše. Plechová bouda. Chata. Moc nevydrží.
b)
Základ domu. Spotřebuje hodně námahy, energie, financí. My tento základ života (JK) přijímáme jako dar. Nemusíme se v tomto směru namáhat. Můžeme se soustředit na další stavění svého života.
3)
My. Chceme pevný dům. Základ. JK. Nejpevnější základ pro život.
a)
Není to vždy na první pohled patrné. Pohled zpět. Životní zkušenosti. Přehled.
b)
Přijmout JK jako základ života. Neupravovat JK podle sebe a podle svých zájmů. Když se zasáhne do základu, pak následuje řetěz následků a důsledků.
1.
Obrazy JK v minulosti a v přítomnosti podle našich lidských představ. JK např. Jako rytíř v brnění na koni, s křížem v levici a s mečem v pravici. JK s puškou na rameni. Zůstaňme raději jen u obrazů JK a Boží vůle v minulosti, je to méně bolestné.
2.
Řád německých rytířů. Polsko. Vybíjeli pohanské slovanské Prusy. Kronikář zaznamenal: Po jedné úspěšné výpravě, kdy křesťanští rytíři zabili 5000 mužů, žen a dětí, starců a stařen, se rytíři radostně a šťastně vraceli. Hlasitě chválili Krista Pána a svatou Pannu.
4)
V základech se nebydlí. V základech se nedá bydlet. Resp. Dá, ale bídně. Nutno dostavět, stavět dál. Když už je základ. Postupovat.
a)
Podobenství o milosrdném Samaritánu. Samařan pomáhal věcně. Bez modlení se. Krásné podobenství o milosrdenství Samařana má nepěkný stín: Je v něm i ten nemilosrdný kněz.
b)
1 Janova. Kdo tvrdí, že miluje Boha a nemiluje svého bratra (bližního, bratra ve víře i rodného), je lhář. Jak může milovat Boha, kterého neviděl, a přitom nemilovat bratra, kterého vidí? Občas i my potřebujeme slyšet o sobě pravdivé slovo: Lhář.
5)
Možno stavět vždy. V každém věku.
a)
Mladí mají výhodu: celý život před sebou.
b)
Životní orientace. Vůle. Úsilí. Chtít. Nespokojit se s pozlátkem. Neulpívat na povrchu. Jít do hloubky.
c)
Příklad opravy (doplnění) základu domu.
1.
Vesnický dům. Zčásti zděný, zčásti dřevěnice. Metr po metru, podezdívání. Pracné. Časově náročné.
2.
Když už má člověk část života za sebou, tak se obtížněji mění životní orientace. Ale jde to a je to možné.
6)
Dům je třeba udržovat. Opravovat. Dobudovat. Vylepšovat. Naše úsilí je nutné. Pomoc Ducha svatého, Bůh je při díle. I při nás chce být Bůh při díle. Neudržovaný dům chátrá. Leben heisst wachsen. Ve víře, lásce, naději.
7)
Základ domu není vždy celý vidět. Zda je dobrý, pevný. Ukáže se to za čas. Bouře, zemětřesení, povodeň.
a)
Kostel v Jablůnce. Základ. Kanálky, odvodnění. Není to vidět, ale je to důležité. Ochrana proti vlhkosti.
b)
Základ JK: Nemusíme o něm pořád mluvit od rána do večera. Pozná se však, zda na něm stavíme jako na základu svého života. Žít podle jeho vůle.
8)
JK je základ.
a)
JK přináší boží lásku k nám.
b)
Projevuje se to v naší lásce.
c)
Budujeme stavbu svého života, ale i stavbu společenství sboru, církve.
d)
Naše láska vyzařuje v užších a širších kruzích kolem nás.
9)
Stavět na základu. To nejlepší, co člověk má. Pro PB to nejlepší.
a)
Fakticky dáváme z toho, co jsme přijali od PB. Dar života a možností pro život.
b)
Zlato. Stříbro. Drahokamy. Dřevo. Seno. Sláma. Všecko má svou hodnotu.
c)
Každý má jiné možnosti.
1.
Podobenství o hřivnách. Někdo dostal hřiven 5, jiný 2, někdo jen jednu.
2.
Podobenství o boháči a Lazarovi. Boháč byl řádný a spořádaný občan. Bezpochyby platil desátky, což byla tehdejší výše daní. Asi dával i na almužny, což byla tehdejší forma zdravotního a sociálního pojištění. Nepomohl ale konkrétnímu Lazarovi na smetišti, kterého měl nepřehlédnutelně na očích. Skončil v pekle. Lazar s největší pravděpodobností ani nechodil do kostela. Skončil ale v nebi. Boháč měl nesrovnatelně lepší předpoklady k plnosti života nežli Lazar.
10)
My jsme součást stavby.
a)
Kámen. Nechat se opracovávat od JK. Vystavovat se vlivu SB ve společenství sboru.
b)
Konkrétní sbor.

Poznámky:

1)
Stavba domu.
a)
Stěny. Cihly. Vázat. Provázanost jednoho na druhého.
b)
My jsme jednotlivé cihličky, kameny.
c)
Sloupec cihel, hromada, to není zeď.
2)
Nejsme ani jediní, ani první.
a)
Kdo staví: Staří. Mladí. Jiní.
b)
Ekumenismus. Pokud se ale společně staví a ne boří. Ne druhému bořit nebo brát už postavené.
c)
Babylonská věž. Zmatek. Dohodnout se. Umění domluvit se.
3)
Základ není vidět celý.
a)
Je zahrabán v zemi. Vidí se jen kousek.
b)
Co je vidět. 1 Janova:
1.
Kdo tvrdí: Miluji Boha a nenávidí (nemiluje( bratra, je lhář.
2.
Jak může milovat Boha, kterého nevidí, a nemilovat bližního, kterého vidí.
3.
Důležité: Zda staví na základě, JK.
4.
Láska. K bližnímu, církvi, sboru. Měřítko (ukazatel, barometr) lásky k Bohu.
5.
Kdo tvrdí: Miluji PJK a nemiluje svého bližního a svůj sbor, pak je to pofiderní láska.
6.
Jan říká: Je lhář. Jan si nebere servítky.
c)
Co je vidět. Lukáš 10. Milosrdný Samaritán. Ale je vidět i nemilosrdný kněz a jeho pomocník levíta.
4)
Charismatický kongres. Berlin 89.
a)
Farář kázal názorně, sugestivně.
1.
Měl na sobě zednickou zástěru. Na stole Páně stavěl na sebe cihly do sloupce. Různě svou stavbičku podpíral a přidržoval. Nakonec to pochopitelně spadlo. Rachot u stolu Páně.
2.
Pak cihly vázal. Postavil dosti vysokou pevnou zídku.
b)
Farář nepřišel v taláru, ale v zednické zástěře. Působilo to od samého začátku velmi sugestivně.
5)
Obraz z doby apoštola Pavla. Klasické stavebnictví. Pavel nemluví o panelech, jeřábech, o stavební technice. Obraz tehdy obecně srozumitelný. I pro nás.
6)
Podobenství. Přirovnání. Alegorie. Obraz. Možno dotáhnout, aktualizovat.
7)
Dodatečné (či pozdější) hledání základu po postavení domu života. V určitém věku. Člověk si začíná uvědomovat, že mu chybí základní životní jistoty a výhledy vpřed. Jde o pevný základ.
a)
Začít stavět znova. Není to ani lehké, ani snadné. Někdy to už není ani možné. Člověk totiž už kus života odžil a prožil. Jakási stavba života už tu stojí.
b)
Dodatečné budování základu. Zkušenost se starým domem bez základů na vesnici. Zčásti cihlák, zčásti dřevěnice. Byla by škoda provést Abris a pak začínat na rovném. Postupné budování základu, metr po metru. Pracnost.
8)
Co stavíme na pevném základu.
a)
Co máme a na co máme. Nemáme všichni stejné možnosti a stejné prostředky.
b)
Přetrvá to, co je z Boha. Co je podle Boží vůle. Zlato. Drahokamy. Aspoň stříbro.
c)
Podobenství JK. Boháč a Lazar. Boháč měl víc možností. Jako spořádaný bohatý občan asi řádně platil daně a dával na almužny (tehdejší zdravotní a sociální pojištění). Jenže selhal v konkrétním případě Lazara, kterého měl na očích a nepomohl mu. Skončil v Pekle. Po Lazarovi se ani nepožaduje, aby chodil do kostela. Přesto skončil v nebi. Měl prakticky nulové možnosti uplatnit se v životě.
d)
Stavět aspoň ze dřeva. Seno je cennější nežli sláma, krmivo. Aspoň něco.
e)
Je ceněna snaha.
1.
úsilí podle našich možností a příležitostí v životě.
2.
Např. Starý má většinou menší možnosti v řadě směrech nežli zdravím a silou kypící mladý člověk.
9)
Zkouška našeho životního stavebního úsilí: Oheň Božího soudu. S nikým a s ničím se tento oheň Božího soudu nebude párat.
a)
Odměna. Co je z Boha, to obstojí. Měřítko Boží pravdy a lásky.
b)
Ztráta. Co neobstojí. Vezme to za své.
c)
Spasení. Za snahu. Se spáleninami, ale přesto získání věčnosti.
10)
Pevný základ je dán. Je nám nabídnut.
a)
Smíme jej přijmout. Zadarmo. Osobní přijetí je samozřejmostí.
b)
Úleva. Pomoc. Při stavbě domu tvoří základy finančně značně náročnou položku. Navíc se jedná o značnou pracnost, zvláště když se budují sklepy.
11)
Základ JK je v církvi a pro církev dán.
a)
Tento základ by měl být přijat takový, jaký je a jaký chce být.
1.
Nemělo by docházet k úpravám, různým vylepšováním podle zájmu některých.
2.
Je třeba brát JK takového, jaký je a jak jej předkládají Písma. V interpretaci Písem je vhodné se držet dobré církevní tradice.
b)
Některé příklady upravování či zkreslování JK.
1.
Různé jednostranné výklady v průběhu dějin.
2.
JK jako rytíř v brnění s křížem v levici a s mečem v pravici. JK s puškou na zádech.
3.
Řád německých rytířů v Polsku. Při jedné výpravě porubali tito křesťanští rytířové 5000 pohanských slovanských Prusů, mužů, žen, dětí, starců a stařen. Kronikář zaznamenal, že když se rytíři radostní a šťastní vraceli z této úspěšné výpravy, tak hlasitě chválili Krista Pána a svatou Pannu.
12)
Současná doba.
a)
Na čem se buduje církev. Samozřejmě, že na základu JK. Ale přidávají se různé podpěry, jako by Samotný JK nestačil nebo nebyl dostačující. Např. Se jedná o Peníze a různé formy, jak učinit a činit zajímavým církevní život. To, co by mělo být samozřejmým a chvályhodným důsledkem víry v JK, se žel někdy může stát příliš dominujícím a zastiňujícím základ.
b)
Pavel: Jednostejných věcí připomínati vám mně se nestýsče.
c)
Osobní víra. Vztah k JK. Vědomí: Spojuje nás všechny společný pohled k JK. Společná víra v JK. Přes všechny (mnohé) lidské rozdíly.
13)
Lidé pod kazatelnou.
a)
Hledající lidé.
1.
Touha po zakotvení života na základu života, kterým je JK.
2.
Někdy jdeme všelijak tápavě. Mnohé okliky.
3.
Ale máme dobré úsilí, upřímnou snahu.
4.
Někdy se nám to daří lépe, jindy je to horší.
5.
Ale stále jdeme s nadějí a se zaslíbením.
6.
Učit se na cestě. Vzájemně se povzbuzovat. Jinak je riziko mnohého či rozmanitého nebo různého skluzu.
b)
Snaha udělat pro JK a pro jeho věc v tomto světě něco dobrého a užitečného.
14)
Kontext.
a)
Zde se zčásti uhýbáme některým důrazům plynoucím z kontextu.
b)
Forma a prostředky, jak přinášet, předávat a přibližovat základ života v JK.
1.
JK vyprávěl podobenství. Snaha znázornit a přiblížit KB.
2.
Pavel. Užívá řadu přirovnání, obrazy, alegorie.
3.
Možnost aplikovat, aktualizovat, dotáhnout do současnosti a do konkrétností života.
15)
Hledání pevného základu života. Na čem svůj život budovat. Oč se opřít v proměnách času. Co obstojí i tváři v tvář věčnosti.
16)
Stavba života člověka.
a)
Srozumitelný obraz.
b)
Nutnost žít. Prožít život. Zajistit se v životě. Odpovědnost za sebe a za rodinu.
c)
Pozvedání zraku ke kulturním, mravním a k duchovním hodnotám. Každý člověk v jiné míře. Každý člověk k tomu má i jiné (různé) možnosti a prostředky.
d)
Abraham. Základem jeho života byla víra v Hospodina. Stavěl oltáře Hospodinu. Bible nám podává pouze informace o něm jen ve výběru. Jedná se o jakési zastávky v jeho životě.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.