41. David pronásledován Saulem. 1 Samuelova 21-26.

(Biblická dějeprava -> 1 Dějeprava Starý zákon)

Text:

Matouš 5,44: Milujte své nepřátele. Dobře čiňte těm, kteří vás pronásledují.
Matouš 5: Blahoslavení pokojní.

Čtení:

Žalm 112. Římanům 12,10-20.
1.
Samuelova 19. 1. Samuelova 24,17-20.

Postup:

1)
David utíká před Saulem.
a)
Svízelná situace. Útěk narychlo. David si s sebou nemohl prakticky nic vzít.
b)
Hlad. Svatyně v Nobe. 5 posvátných chlebů. Goliášův meč.
1.
Kněz Achimelech netušil, že David je psanec. Musel se domnívat, že David je narychlo pověřen nějakým tajným posláním. David byl totiž významným činovníkem u královského dvora.
2.
Saul vyvraždil jeho rodinu, že podporovali protikrále.
3.
Kněz dal Davidovy posvátné chleby, které mohli jíst jenom kněží.
Záchrana života.
Když jde do tuhého, tak náboženská oblast slouží mocenským politickým zájmům. Nejen ideologicky, ale i materielně. Z dějin se lze až příliš tvrdě poučit.
2)
Engadi.
a)
David má 400 mužů. Saul má 3000 mužů.
b)
V noci vešel David tajně do Saulova tábora a vzal džbán vody a kopí u Saulovy hlavy. Druhý den to David s kopce Saulovi ukázal.
c)
Saul litoval, že pronásleduje Davida. David Saula ujistil, že ho nechce připravit o život. Saul se vrátil, ukončil pronásledování Davida.
d)
Engadi, poblíž Jeruzalema, nedaleko od Betléma. Poblíž Mrtvého moře. David se drží v judské oblasti.
e)
Rodina Davidova je s Davidem. Nemohla zůstat doma. Saul by se mstil.
3)
Poušť Zif. Jeskyně Adulan. Saul si tam zašel na záchod a odpočinout si. David uřízl Saulovi kus pláště.
a)
Poznámka: Jak se v jeskyni David potichu (neslyšně) připlížil k Saulovi? Jak mu umně uřízl kus pláště, na němž Saul ležel? Saul si asi na chvilku zdřiml.
b)
Obdoba v koránu: Mohamed utíká před pronásledovateli. Pavouk zachránil Prorokovi život. Mohamed vešel do jeskyně. Bezprostředně na to utkal pavouk ve vchodu svou pavučinu. Za několik okamžiků přišli pronásledovatelé k jeskyni.
Důstojník viděl pavučinu ve vchodu do jeskyně a prohlásil, že tam uprchlík nemůže být. Pronásledovatelé hledali jinde.
c)
David opět s kopce ukázal Saulovi kus pláště a informoval ho, že ho mohl zabít, ale že takový úmysl ve svém srdci nechová. Saul činil v nitru pokání. Už nikdy pak nepronásledoval Davida.
d)
Poušť Zif. David má v Izraeli horkou půdu pod nohama. Zdá se, že lidé v zemi jsou na straně krále Saula. Podávají Saulovi informace o pohybech Davidovy partyzánské skupiny. Poušť Zif je hodně daleko od centra izraelské země.
4)
David oplácel dobrým za zlé. Mělo to na Saula vliv, účinek.
5)
Duch Hospodinův odstoupil od Saula. Saul ale předtím odstoupil od Hospodina.

Poznámky:

1)
Činit dobře nepřátelům. Těžká věc.
a)
JK se modlí na kříži: Odpusť jim, nevědí, co činí.
b)
Štěpán. Když ho kamenovali, též se modlí za své nepřátele.
2)
Oko za oko, zub za zub. Jak ty mně, tak já tobě.
a)
Normální v lidské spravedlnosti.
1.
Když mne někdo okrade nebo jinak poškodí, ať plně a cele nahradí škodu.
2.
Nejde jen o přímé vyčíslení škody. Kolem vyřizování záležitosti se spotřebuje čas, peníze a energie. Už ve SZ byla stanovena věcná náhrada: Čtvernásobek.
b)
Už SZ mluví o milosrdenství a o dalším zmírňování v mezilidských vztahových záležitostech. JK mluví o odpuštění. Milovat nepřátele.
c)
Nesměšovat dvě různé oblasti.
1.
Vztahové záležitosti, to je jedna věc. Náhrada škody, to je druhá oblast.
2.
K lásce patří obě strany.
3.
Nelze licoměrně využívat (zneužívat) lásku druhého.
4.
Násilník nemůže kalkulovat s tím, že druhý má překypovat křesťanskou láskou a že si lze vůči němu cokoliv dovolit, že mu lze štípat dříví na hlavě, kydat nebo dokonce srát na hlavu. Jde totiž i o spravedlnost.
3)
Pláč Saula.
a)
Chvilkové dobré hnutí mysli. Nešlo mu ale důvěřovat. V pozadí nebyl Hospodin. Saul přestal uznávat Boží normy.
b)
Ne každému pláči a pokání lze věřit, důvěřovat. Je i hraný pláč a předstíraná lítost. Je i jen (třeba někdy i upřímná) chvilková lítost.
4)
David nezabil Saula. Bylo by to velmi riskantní, neuvážlivé a neuvážené. Velká obliba Saula v Izraeli. Chránil Izraele před nepřáteli. Lidový, charismatický král.
a)
David by navíc nerad dal špatný příklad pro budoucnost, pro sebe. Králové se snaží přesvědčit lidi, že králové by se neměli zabíjet.
b)
Absolon chtěl Davida zabít. Bez skrupulí. Jde už o jinou generaci. Mladí vidí některé věci jinak až do chvíle, kdy zestárnou nebo až se dostanou nahoru.
5)
Saul. Charismatik.David: Racionalista. Přesto má i David Božího Ducha.
6)
Zifejští. Jsou proti Davidovi. Otravoval je se svými 400 muži. Požádali krále Saula o pomoc, o ochranu.
7)
Moderní doba. Stalinské a jiné metody. David by zabil Saula. Pak by zabil svědky. Případně by s nimi zinscenoval proces jako s vrahy.
Poznámka: Později David uměl jednat velmi rafinovaně. Např. Při sjednocování Severu a Jihu. Jednání s králem Izbozetem a Abnerem, jeho vojevůdcem.
8)
David se nevrátil k Saulovi, i když ten vše možné sliboval. Nedůvěra. Oprávněná.
9)
Saulové a Davidové. Násilníci a oběti. Je více obětí.
10)
Saul. Někdy se projevoval jako zbožný pokrytec. David později také. Místo nahoře člověka mnohdy mění určitým způsobem.
11)
Saul. Svatyně v Nobe. Masakr nevinných. Do této situace ty nevinné uvedl David. Vina Davida.
12)
David není vždy pragmatik. Neuvažuje, co je pro něj lepší. Drží Boží normy, pravidla, desatero. Mohl odstranit Saula a mít pokoj a klid. K tomu i království.
Poznámka: Na druhé straně je to možná až moc pragmatické. Zvláště když se jedná o dodatečné zpracování historie. Historicky asi(možná, pravděpodobně, jistě) David neměl takovou šanci, aby se dostal Saulovi tak snadno na kobylku.
13)
Saul. Amnestie pro Davida.
a)
Ten mohl hodit přes palubu svých 400 mužů a žít zase klidně na královském dvoře. Raději zůstal na poušti v nepohodě.
b)
David to nedělal ovšem z lidumilnosti vůči svým mužům. Prostě nedůvěřoval Saulovi. Byl obezřetný a opatrný. A udělal dobře. Vždy Saul po něm házel 2 krát kopím a chtěl ho popravit (odpravit).
14)
Goliášův meč byl uložen ve svatyni.
a)
Zbrojnice. Zbraní nebylo nadbytek. Nepovalovaly se jen tak. Byly vydávány v případě války nebo jiné reálné potřeby či nutnosti.
b)
I v moderní době je třeba mít povolení k nošení zbraní.
c)
Goliášův meč byl železný. Měco mimořádného v Izraeli, kde měli zbraně teprve bronzové.
15)
Celkem 3 velké pronásledovací akce krále Saula.
a)
Saul už už obkličoval Davida a jeho muže. David byl v kleštích. Přišla však zpráva, že Pelištejci opět vpadli do země. Saul jako odpovědný král okamžitě vzal mobilizované vojsko proti vnějšímu nepříteli. Upustil od dostižení Davida.
b)
Engadi. Jeskyně. David uřízl spícímu Saulovi kus jeho pláště.
c)
Poušť Zif.
16)
Někteří vykladači tlačí výklad (zvláště v prázdninovém kázání) směrem k povrchnímu plytkému fundamentalistickému vyprávění děje, jak to leží a běží.
a)
Je to svým způsobem moderní, především svou nenáročností.
b)
Přemnohým posluchačům pod kazatelnou to stačí.
17)
Jednoduché schéma méně uvažujících vykladačů: PB vyvolil Davida a Saula zavrhl. David už byl přece za krále pomazán.
a)
Saul měl sklapnout a přenechat vládu Davidovi. A to přesto, že o Davidově pomazání za krále od Samuele nevěděl.
b)
PB si vyvoluje koho chce. I Davida, který nebyl zrovna vždycky nějaké lilium. Prostě: Jde o Boží milost. PB si může tedy vyvolit i gaunera. Třeba se pak v Boží škole změní správným směrem.
18)
Možné pochopení situace:
a)
Když si PB vyvolil Saula, pak proto, že měl (skýtal) ty nejlepší předpoklady, aby z něho byl dobrý král podle srdce Hospodinova.
1.
V průběhu života se Saul změnil špatným směrem. To se arci občas stává.
2.
I JK si na začátku svého působení vyvolil (vybral) ty nejlepší, aby byli jeho dobrými učedníky. Jidáš se ovšem vybarvil až ve zrádce.
b)
Saul a David, první velcí izraelští králové, jsou v biblickém podání prototypy králů.
1.
Saul je záporným typem krále.
2.
David je kladný král.
3.
Je pravděpodobné, že některé klady Saula byly dodatečně připsány Davidovi a některé zápory Davida se nalepily na Saula.
4.
Lze předpokládat, že zprávy o Davidově vyvolení a pomazání jsou dodatečnou záležitostí. Když to David dotáhl až na královský stolec, tak měl zájem na tom, aby se patřičně upravila (zpracovala) minulost.
19)
David v Gat u Pelištejců.
a)
Odtud pocházel Goliáš. David se tam objevil s Goliášovým mečem. Troufalost. Ale spíše byl tak v úzkých, že mu nezbývalo nic jiného. Prakticky celý Izrael byl na straně legálního krále Saula.
b)
Předstírání šílenství. Sliny u úst. Bloumání po městě. Brumlání. Kreslil různá znamení, např. Znamení kříže. Vyznavačská znamení. Prakticky současně vystupoval jako prorok. Šílenci a proroci byli tehdy v ochraně. Působil dojmem charismatika v extazi.
20)
Davidovi muži.
a)
Lidé s hořkostí v srdci. Saul jim nějak ublížil. To se od králů občas některým stává.
b)
Vlastní vinou se zadlužili a přišli o majetek.
c)
Kriminelní živly. Žádná neviňátka.
21)
David uprchl od královského dvora. Sejde s očí, nesejde vždycky s mysli. Saul Davida pronásleduje. Nebezpečný sok.
22)
Černo-bílé vidění.
a)
David byl přece za krále pomazám místo Saula, který se neosvědčil a Hospodin ho zavrhl, tak je vše jasné. Jedná se přece o Boží rozhodnutí. Saul to měl akceptovat.
b)
Při Davidovi se děje naplňování Boží vůle.
c)
David plní a naplňuje Boží vůli. Poznámka: Dodatečná hodnotící fixace.
23)
Saul chvílemi zná Boží vůli. Rozpoznává ji. Pouhá znalost Boží vůle však nestačí. Je třeba ji i plnit. Respektovat ji v praxi života.
24)
Nábal a Abigail.
a)
Nábal byl statkář. David mu prokazoval hlídací službu. Nábal se zachoval k Davidovi nevděčně. David s ním chtěl udělat krátký proces.
b)
Nábalova žena Abigail projevila diplomatický talent. Uklidnila Davida. Když se o tom ožralý Nábal dověděl, trefil ho šlak.
c)
David si vzal bohatou vdovu. Abigail se stala jednou ze dvou Davidových nejmilovanějších žen. Měl jich celkem 70.
d)
Nábal se nezachoval k Davidovi férově. Ale ani David nejednal zcela čistě.
25)
Ve službách Filistinských David likvidoval nepřátele Judských. Jednalo se o bezohledné hromadné vraždění.
26)
David to v Gát rafinovaně nahrál na blázna a proroka současně.
a)
Jednalo se mu o holý život.
b)
Kdyby to David takto nesehrál, bylo by po něm. Pelištejci ho samozřejmě za blázna pokládat museli, když vypadal jako dokonalý blázen svým vystupováním a navíc proto, že bloumal v jejich městě s Goliášovým mečem.
c)
Svým způsobem se jedná o jakousi charismatickou episodu v Davidově životě. Něco podobného prožil kdysi i Saul, ale v bleděmodrém, když se octl mezi proroky, ovšem Hospodinovými.


Bohumil Květenský a Tomáš Květenský vytvořili tyto internetové stránky na přání autora v podobě, aby byly maximálně dostupné i pro nevidomé.
V roce 2021 byly již zaniklé stránky obnoveny z úcty k celoživotnímu poslání a památce autora.